UNT har tidigare skrivit om hur Knivstabon Donard Verveld och hans familjs framtidsplaner slogs i spillror efter att en drogpåverkad förare körde in i honom.
Polisen i Uppsala län bekräftar bilden av att allt fler kör bil med droger i kroppen. Hela 25–30 procent av alla dödsfall i trafiken beror på drog- eller alkoholpåverkade förare. I region Mitt, där Uppsala län ingår, frågar polisen numera alltid om droger när de stoppar en bil.
– Vi ser att normaliseringen av droganvändandet och drogliberaliseringen ökar bland unga. Vissa har inte riktigt koll på hur droger kan påverka dem och deras bilkörning, eller hur de kan förstöra andra människors liv om de orsakar olyckor, säger Conny Salestedt.
Känner de inte till att droger kan finnas kvar i blodet i flera dagar?
– Det händer att vi tar personer som säger att de inte känner till det. Enligt lagen är det nolltolerans mot droger vid bilkörning. Det är inte som med alkohol där det är olika promillehalter som gäller, säger Conny Salestedt.
Antalet som åkt fast för drograttfylla har de senaste 10–15 åren ökat stadigt och är nu uppe på cirka 3 000 per år i polisregion Mitt, där Uppsala län ingår tillsammans med Västmanland och Gävleborg.
– Att vi nu tar fast fler beror både på att narkotikabruket i samhället har ökat, men också på att vi har förfinat våra tekniker och blivit bättre på att se om någon är drogad eller inte.
Varje gång ett fordon stoppas pratar polisen med föraren om narkotika. Utifrån samtalet och om polisen ser tecken på exempelvis muntorrhet och avvikande pupillstorlek avgörs om ett urinprov ska erbjudas.
– Vi brukar erbjuda urinprov på plats, annars får de åka till stationen och ta blodprov. Fördelen för föraren med att ta ett urinprov på plats är att om det visar negativt så kan de åka vidare direkt.
Frågar ni om de tagit droger?
– Ja, de flesta försöker neka, men vissa svarar ja direkt. Ibland känns det nästan som ett rop på hjälp, att de hoppas få hjälp om de åker fast. Vissa har också svårt att ljuga när man ställer en fråga rakt på sak.
Under senare tid samarbetar polisen med region Uppsala och länsstyrelsen i projektet Smadit (samverkan mot alkohol och droger i trafiken). Den som åker fast får ett snabbspår till vården. De blir uppringda och erbjuds vård mot missbruket.
– Syftet är att minska återfallsrisken i brott. Vi vill att de får hjälp direkt och försvinner från vägarna.