Ett godståg lastat med personbilar spårade ur i en hastighet på 104 kilometer i timmen mellan Kummelby och Häggvik i början av februari 2021. Under sex veckors tid påverkades pendlare mellan Uppsala och Stockholm.
Olyckan har sedan dess utretts av Statens haverikommission. De rapporterar att det var en så kallad "rälutmattning" som orsakade att fyra av de totalt 19 godsvagnarna spårade ur och släpades längs med sidan av spåret i 2,6 kilometer.
Den ena rälen, järnvägsskenan, hade belastats under en lång tid av tryck- och friktionslaster, vilket skapade flera parallella sprickor. Omfattningen av sprickorna ledde till en vertikal spricka som delade rälen på mitten, vilket orsakade urspårningen. Under olycksplatsundersökningen hittade man nio meter skena som var sönderdelad i ett 20-tal större och mindre bitar.
På grund av den långa belastningsperioden som orsakade sprickorna har Haverikommissionen undersökt vilka åtgärder som infrastrukturförvaltaren, alltså Trafikverket, har utfört för att förebygga och upptäcka sprickbildning. Ett sätt att förebygga utmattning är att slipa rälsen, vilket Trafikverket inte hade gjort sedan 2017, fastän det skulle göras 2019.
Haverikommissionen skriver i sin utredning att Trafikverket bör se över sitt nuvarande system för att förebygga rälsbrott. Det för att man i ett tidigare skede ska kunna upptäcka eventuella sprickbildningar.