Den 11 februari klockan 02.30 spårade ett godståg ur mellan Sollentuna och Häggvik. De två bakre vagnarna på Green Cargos godståg slet sig loss från tåget och rev med sig järnvägsanläggningen flera kilometer, med stora materiella skador och kraftiga trafikstörningar som följd, vilket UNT berättat om tidigare. Inga människor skadades i olyckan.
Sedan dess har i första hand regionala pendeltåg drabbats av förseningar och inställda tåg, men även SJ-tåg och Arlanda Express har påverkats.
Trafikverkets personal har jobbat extra skift för att få ordning på banan och när UNT besökte olycksplatsen i slutet av februari så var bedömningen att det skulle ta flera månader att byta ut den tre kilometer långa sträckan som skadats.
Men enligt en ny prognos kan spårbytet bli klart redan om drygt fem veckor, vilket P4 Radio Uppland var först att rapportera om.
– Trafikoperatörerna behöver ha en fast prognos att jobba emot och det är därför vi har gått ut med den här prognosen att vi är klara onsdagen den 21 april. Det är många olika saker som kan påverka tidsplanen, men den är genomtänkt och jag tror på den, säger Kjell Backman, Trafikverkets projektledare på platsen.
Större delen av den gamla rälsen är nu riven och enligt Kjell Backman återstår bara 600 meter räls söder om Sollentuna. Nu ska en ny bädd med makadam läggas på och jämnas till och nästa vecka kommer ett speciellt spårbyteståg att hyras in för att arbetet ska gå snabbare.
– Med ett spårbyteståg kan vi lägga ut ett nytt spår på tre dagar. Sedan ska växlar byggas och anläggningsdelarna ska sättas ihop och justeras.
Det nylagda spåret kommer enligt Trafikverket inte innebära någon förändring för resenärerna, förutom att tågen kan rulla som vanligt.
Vad hade kunnat hända om godståget hade haft explosiv last när det spårade ur?
– Min bedömning är att det inte hade hänt någonting om det hade varit farlig last på det här tåget. Godset hade bara begränsade skador, säger Kjell Backman.
Vet du något om vad olyckan berodde på?
– Nej, ingen aning. Det utreds fortfarande av Trafikverket och Haverikommissionen.
Men kan en orsak vara brist på underhållsarbete?
– Det vill jag inte spekulera i.