UNT har berättat om det larm från 38 anställda inom psykiatrin om att de inte kan ge trygg och säker vård. Enligt dem är väntetiderna till rätt behandling många gånger mycket långa, exempelvis för patienter med suicidalt beteende.
I ett svar som Marianne von Rooijen, tillförordnad sjukhusdirektör, och regiondirektör Johan von Knorring nu skrivit säger de sig vara medvetna om "de stora utmaningar" som finns med ökande psykisk ohälsa men begränsade resurser.
Apropå de neddragningar som personalen pekar på skriver de att "Vi måste hålla oss inom den ekonomiska ram som beslutas av fullmäktige".
Men, tillägger de, specialistpsykiatrin ska ha en eloge för sitt arbete med att effektivisera så att "kärnverksamheten kan värnas". Som exempel lyfter de fram omställningen till digitala vårdbesök under pandemin, som de tror kan bidra till ökad tillgänglighet. Under 2020 gjordes över 11 000 digitala besök, en ökning från 158 under föregående år.
Men de vill nyansera påståendet om att det kan ta upp till två år innan en patient får behandling vid självskadebeteende eller suicidala beteenden. Det är inte säkert att patienten lämnas utan behandling bara för att den står på väntelistan till en specifik insats, menar cheferna.
Men personal har ju sett som nödvändigt att slå larm till er på grund av väntetiderna. Har de alltså fel?
– Nej, det säger jag inte. Vi gör olika bedömningar. Ett viktigt budskap till patienterna är att de svårast sjuka får hjälp, säger Marianne van Rooijen.
Råder det ingen tvekan om det?
– Nej, och vi har en öppen akutmottagning när det är akut.
I svaret poängteras att det finns en politisk strategi att arbeta för förbättrad psykisk hälsa hos barn, ungdomar och vuxna och att öka tillgängligheten. Ett led i det är att bygga ut barn- och ungdomshälsan i länet och utveckla samverkan med elevhälsa och socialtjänst.
Tror du att personalen känner sig lugnad nu?
– Jag hoppas det. Jag vet att de sett ett behov att arbeta med tillgängligheten, men jag visste inte att känslorna var så här starka.
När Marianne van Rooijen läst brevet var känslan att hon ville tala med de ansvariga, och att vården ser problemen och vet att psykisk ohälsa ökar.
Vad har de ansvariga nu sagt till dig?
– Att vi jobbar med ökad tillgänglighet och att patienter inte släpps vind för våg om man inte kan få exakt det man köar för just nu.