Redan i början av augusti, den 4–5, ställde Keolis in 60 avgångar om dagen i regionbusstrafiken, enligt statistik som UNT begärt ut. Sedan rullade trafiken något bättre ett par veckor. Det stora haveriet i regionbusstrafiken inträffade i samband med att hösttidtabellen började gälla den 15 augusti. Därefter har mellan 100 och 180 bussar om dagen ställts in på grund av personalbrist.
UNT har tidigare berättat att ett antal förare som jobbat åt Nobina inte fick anställning hos Keolis när de tog över regionbussarna i juni. Beskedet från Keolis då var att de hade ett överskott på bussförare. Men nu, drygt två månader senare, klarar de inte att köra den busstrafik de lovat på grund av förarbrist.
Johan Rosengren, chef för förhandling och arbetsmiljö på Keolis, kan inte svara exakt på varför bolaget nu plötsligt har brist på förare. Han påpekar dock att det finns en bussförarbrist i hela branschen där många förare gått över till annan verksamhet i samband med pandemins slut.
– Vid ingången av avtalet hade vi ett överskott av förare. Sedan kan det ha hänt saker där en del förare har sagt upp sig och gått till andra operatörer. Vi har heller inte kört UL-trafiken tidigare och då kan man ha en teoretisk bild av hur det fungerar. Men vi får lärdomar hela tiden så att vi kan bli bättre, säger han.
I dagarna har Keolis annonserat ut ett 30-tal lediga bussförartjänster.
– Ambitionen är att göra vårt bästa för att fullfölja avtalet.
Har ni erbjudit förarna från Nobina som fick nobben i våras arbete nu?
– Det kan jag inte svara på. Men nya liksom gamla förare inom UL kan vara aktuella när vi rekryterar, säger Johan Rosengren.
Det finns klausuler som innebär att Region Uppsala kan säga upp hela eller delar av avtalet om "Keolis i väsentlig mån bryter mot sina åtaganden och inte vidtar rättelse inom 60 dagar efter skriftlig begäran". Enligt Johanna Bång, trafikchef på Region Uppsala, är leveransen från Keolis just nu alldeles för dålig. Men hon bedömer att en uppsägning av avtalet inte skulle lösa de akuta problemen.
Regionens eget bolag, Gamla Uppsala Buss, som kör stadsbussarna i Uppsala, har också haft problem med inställda turer på grund av sjukfrånvaro. Problemen har dock varit mycket mindre än i regionbusstrafiken. De dagar det varit som värst har man i stadsbusstrafiken saknat 7–8 förare.