Även S ifrågasätter bussförarnas otrygga anställningar

Nu kräver även Socialdemokraterna svar på hur Region Uppsala tar ansvar för busschaufförernas anställningstrygghet och arbetsmiljö.

Joel Näsvall (S) och Emelie Orring (M).

Joel Näsvall (S) och Emelie Orring (M).

Foto: Region Uppsala och UNT arkiv

Uppsala län2021-04-27 15:00

Joel Näsvall, S-gruppledare och andre vice ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, lyfter nu frågan om UL-förarnas anställningstrygghet och arbetsmiljö.

I en skrivelse till regionstyrelsens ordförande Emelie Orring (M) skriver han att det är "självklart att de aktörer som bedriver verksamhet på uppdrag av Region Uppsala ska följa svensk lagstiftning och att kollektivavtalsliknande villkor ska tillämpas så långt det är möjligt”.

undefined
Joel Näsvall (S) ställer flera frågor till Emilie Orring (M) med anledning av de ”kraftiga brister i arbetsmiljö, anställningsvillkor och fackliga rättigheter för förare som kör busstrafik i vår region”.

Bakgrunden är UNT:s avslöjande om att två busschaufförer i Knivsta, som i egenskap av skyddsombud och fackligt förtroendevalda kritiserat arbetsgivaren Mohlins bussar för bristande arbetsmiljö och dålig organisation, nyligen förlorat sina provanställningar.

Den politiska majoritet som styr Region Uppsala består av partierna M, C, KD, MP och L. Efter UNT:s artiklar om UL-chaufförernas situation i Knivsta krävde Vänsterpartiet på tisdagen att regionfullmäktige ska ändra i avtalsreglerna för att förarna ska få tryggare anställningar.

undefined
UNT den 14 april. UNT har i flera artiklar berättat om busschaufförernas situation i Knivsta.

Nu reagerar alltså även S och har lämnat in en interpellation där Joel Näsvall ställer åtta frågor med anledning av de ”kraftiga brister i arbetsmiljö, anställningsvillkor och fackliga rättigheter för förare som kör busstrafik i vår region”.

Bland annat undrar han hur regionen ser till att förarna har bra arbetsmiljö, att anställningstryggheten inte äventyras när ett nytt företag vinner en upphandling och att förarna kan arbeta fackligt utan att riskera repressalier från arbetsgivaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!