Det definitiva beslutet om det blir spårväg ska fattas under 2021. Innan dess ska en ansökan om stadsmiljöavtal lämnas in. Redan i den ansökan måste kommunen ha gjort ett val om inriktningen är att bygga spårväg eller ett system för superbussar, BRT.
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande vill i dag inte säga något om hur han vill gå vidare.
Förslaget från utredningen är att släppa BRT som alternativ, hur ser du på det?
– Det är en fråga som jag behöver ta i mitt parti. Vi måste se pragmatiskt på frågan, säger Erik Pelling.
Fredrik Ahlstedt (M), är tydlig med att han vill ha kvar BRT som en alternativ lösning för Uppsala.
– Det finns en hel del frågetecken som inte är utredda, bland annat om finansieringen. Innan det är klart vill jag att BRT finns med som alternativ.
Finansieringen är beroende av stadsmiljöavtal, men då måste man ju söka för antingen det ena eller andra.
– Jag har inte sett något i förordningen som säger att man måste specificera det i ansökan.
Vet du något projekt som fått bidrag utan att man berättat precis vad man söker för?
– Nej, det känner jag inte till, säger Fredrik Ahlstedt.
Mohammad Hassan (L), är nöjd med den utredning som lämnats.
– Nu måste vi diskutera hur vi vill att Uppsala ska utvecklas i framtiden. Om vi ska fortsätta att växa som vi har gjort de senaste 10–15 åren har vi inget annat alternativ än spårväg, säger han.
KD upprepar sitt tidigare krav att frågan ska avgöras i en folkomröstning.