"Vrede när bilnormen utmanas"

Beslutet att anlägga cykelöverfarter har väckt starka känslor. En förklaring trafikforskarna ger är att vreden uppstår när bilens dominans i stadsbilden utmanas.

Cykelöverfart. I korsningen med Malmavägen hann kommunen lägga den nya röda asfalten innan snön kom. Alla cykelöverfarterna ska dessutom skyltas med vägmärket "cykelöverfart".

Cykelöverfart. I korsningen med Malmavägen hann kommunen lägga den nya röda asfalten innan snön kom. Alla cykelöverfarterna ska dessutom skyltas med vägmärket "cykelöverfart".

Foto: Christine Richter

Trafik2016-11-25 20:50

LÄS MER: Ny regel ger cyklister företräde

LÄS MER: Många reaktioner på "gräddfil" för cyklister

Förändringen i sak är inte särskilt stor i de korsningar som nu byggs om till cykelöverfarter, (se artikel här intill). Men tonen är delvis hätsk i kommentarsfälten där UNT:s artiklar om saken diskuteras. ”Störst först. Det gör minst ont.” och ”Det låter sjukt att bilarna ska ha väjningsplikt.” och ”Jävla idioti. Det är anlagda olycksplatser” och ”Tur att vägen är röd-målad så att blod inte syns så tydligt” är några av kommentarerna. Någon skriver också uttryckligen att han inte tänker följa trafikreglerna och minsann inte släppa fram cyklister på några andra platser än där skyltar om cykelöverfart finns.

Dag Balkmar, forskare i genusvetenskap vid Örebro universitet och som bland annat skrivit om vägvrede, säger att en förklaring kan hämtas i att trafikmaktordningen utmanas.

– Planeringen i våra städer har under lång tid premierat bilen. Det finns det många studier om att det är så det moderna trafikrummet ser ut. Och när det system som skapats över tid som tillgodosett bilens behov utmanas genom cykelöverfarter genererar det en diskussion som kanske har aggressiva tongångar.

Han säger också att i de dagliga konflikterna mellan trafikanter och trafikantgrupper finns inslag av att man känner att den personliga integriteten hotas. Och det gäller både bilister och cyklister.

– Bilen är en personlig ”space”, man blir ett med bilen. Och när man upplever att andra beter sig illa i trafiken blir det nästan som en kränkning av den kroppsliga sfären. Det är samma sak när en cyklist får cykelvägen avskuren. De kan banka i bilplåten för att påkalla uppmärksamheten, det är den omedelbara reaktionen, säger Dag Balkmar.

När han intervjuat cyklister har han också funnit att många cyklister uppfattar att de får klä skott för andra cyklisters dåliga beteende.

– Vissa bilister anser att cyklisterna som grupp inte följer trafikreglerna och därmed blir legitima måltavlor. Det kan också yttra sig i beteenden som kan tolkas som en ren maktdemonstration där ett fåtal bilister medvetet sprutar ner cyklister med vindrutespolarna, att bilarna kör aggressivt med täta omkörningar eller tutar och gestikulerar för att visa att cyklisterna inte hör hemma i gatumiljön.

Mikael Högskoog, pressansvarig på Motormännen tar avstånd från de hätska kommentarerna.

– Att hålla på och uttrycka sig på det där sättet är förkastligt. Det är viktigt att alla följer lagar och regler och har respekt för varandra i trafiken, säger han.

Företräde för cyklister

Vid cykelöverfarter har bilarna väjningsplikt mot cyklister som ska korsa vägen.

Övriga ställen där en del av vägen märkts ut för att cyklister ska korsa den kallas cykelpassager. Här har cyklister normalt väjningsplikt mot bilar.

Finns en skylt om väjningsplikt ska bilar lämna företräde åt cyklister före både en cykelpassage och en cykelöverfart.

När man svänger eller kör ut ur en rondell och passerar en cykelpassage ska man köra med låg hastighet och låta en cyklist som ska köra ut på cykelpassagen möjlighet att passera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!