På de sju nya cykelöverfarterna kommer bilisterna att ha väjningsplikt för den korsande snabbcykelbanan och kommunens beslut diskuteras flitigt på UNT:s Facebooksida. Många gör tummen upp för planerna och menar att det är på tiden att Uppsala underlättar för cyklisterna. "De flesta städer i Uppsalas storlek har redan planerat och/eller genomfört cykelöverfarter", skriver en läsare.
LÄS MER: Ny regel ger cyklar företräde
Men de negativa rösterna är högljudda i flödet, med synpunkter på cyklister i allmänhet och cyklisters trafikkunskaper i synnerhet – men också en genuin oro för cyklister som inte syns.
"90 procent av cyklisterna tror att ett fordon tvärstannar bara man tittar på det. Lägg till då att majoriteten cyklar utan vare sig reflex eller lyse, samt nu ska ha rätten att köra ut mitt framför fordon i 'hög' fart. Det är upplagt för dödsolyckor", skriver en läsare.
Det finns också en oro för att cyklisterna ska tro att alla korsningar i stan nu fungerar på samma sätt: "Alla cyklister har INTE koll på trafikreglerna. Man kan inte bara cykla rätt ut i en gata utan att ha fått kontakt med bilisten."
Många av dem som kommenterar menar att korsningen inte kommer att synas tillräckligt väl: "Synd att skylten är så förväxlingsbar med vanliga övergångsskylten" och "Rödfärgad asfalt, har de fortfarande inte lärt sig vad som händer med det på vintern??? Suck...".
Några läsare argumenterar för att vinsterna för miljön när fler tar cykeln kommer att ätas upp av långa bilköer vid överfarterna. Och får mothugg: "Om det blir lättare för cyklister att ta sig fram kommer fler att välja cykel i stället för bilen, så att den andel av bilisterna som verkligen behöver bilen kommer fram snabbare."