Uppsalas spårväg sätter nytt rekord

Får Uppsala statligt bidrag till spårvägen kommer det att vara det i särklass största bidrag för den här typen av projekt. Det är dock riskabelt att redan nu ansöka om stöd för ett projekt som ska byggstarta om flera år.

Foto: Brun, Thomas

Trafik2018-12-13 07:00

Stadsmiljöavtal är ett statligt bidrag som kommuner och landsting kan söka för att främja hållbara stadsmiljöer. Det största projekt som hittills beviljats stadsmiljöavtal är en ny spårvägsbro till Lidingö, som fick 343,5 miljoner. Skulle Uppsala få 1,25 miljarder blir det med god marginal det störst projekt som beviljats stöd.

De första åren med stadsmiljöavtal fanns en begränsning som innebär att projektet skulle vara färdigt senast 2018. Det gör att det var svårare att få med större projekt, och har också inneburit att Trafikverket inte något år kunnat dela ut alla pengar som anslagits för stadsmiljöavtal.

För Uppsalas del handlar det nu om en avvägning: Det finns 1 miljard per år att ansöka om fram till 2029, totalt 12 miljarder. Trafikverket har ingen möjlighet att flytta pengar mellan de olika åren. Hittills har Trafikverket fattat beslut om stöd för 825 miljoner för perioden 2018–2029.

Vill man vara säker på att det finns pengar kvar för sitt projekt kan det med andra ord vara bra att vara tidigt ute. Å andra sidan är beloppen som beviljas av Trafikverket fasta utan indexuppräkning. Ökar kostnaderna längre fram på grund av att prisnivån stiger får kommunen ingen kompensation för det.

– Eftersom stödet ligger fast på den nivå de beviljas kan det vara dumt att söka bidrag för projekt som ligger väldigt långt fram, säger Elin Sandberg, som ansvarar för stadsmiljöavtalen på Trafikverket.

LÄS MER: Miljoner för att främja stadsmiljö

LÄS MER: Statliga stöd kan brinna inne

Spårvägsbygge under fem år

Den spårväg man nu ansöker om statligt stöd för går från korsningen Kungsgatan/Bäverns gränd till Gottsunda respektive Ultuna via Rosendal respektive Ulleråker.

Från Gottsunda till Bergsbrunna planeras också en spårväg som är en del av det så kallade Uppsalapaketet om fyrspår mellan Stockholm och Uppsala. I gengäld ska Uppsala bygga bostäder i ett stråk från Bergsbrunna till Gottsunda. en snabb kollektivtrafiklänk är en förutsättning för att boende i de nya områdena ska kunna ta sig till den nya stationen i Bergsbrunna.

Byggtiden för spårvägen planeras till 2025–2029. Kostnaden för delen mellan Resecentrum och Gottsunda/Ultuna beräknas till 2,5 miljarder.

Uppsala hoppas få statsbidrag för halva kostnaden via de så kallade stadsmiljöavtalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!