Uppsala får vänta på spårvagnspengar

Uppsala får fortsätta att vänta på ett besked om det blir statlig finansiering av en spårväg eller inte. Dessutom skjuts de planerade tunnlarna under järnvägen i Uppsala ytterligare framåt i tiden.

Ännu finns inget besked från regeringen om det blir några pengar till spårvägsbygge i Uppsala.

Ännu finns inget besked från regeringen om det blir några pengar till spårvägsbygge i Uppsala.

Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Trafik2018-06-04 16:02

På måndagen presenterade regeringen den nationella planen för satsningar i infrastrukturen. Och som väntat är fyrspårssatsningen mellan Stockholm och Uppsala med som ett av projekten. Däremot kom det inte nu något besked om medel avsätts till en spårväg eller inte.

LÄS MER: Nu byggs fyrspåret

LÄS MER: Den stora framtidsfrågan återstår

I avtalet om det så kallade Uppsalapaketet, där kommunen förbinder sig att bygga bostäder i utbyte mot att staten bygger ut järnvägen, finns även en passus om kollektivtrafiklänken mellan den blivande stationen i Bergsbrunna och Gottsunda, Ultunalänken. Här står att statens förhandlare ska uppmana regeringen att öronmärka 900 miljoner kronor för att Ultunalänken ska byggas som en spårväg.

– Det beslutet bereds nu inom regeringskansliet, säger Johan Edstav, som ledde förhandlingarna för statens räkning.

De pengar som finns att använda är de 12 miljarder som regeringen i infrastrukturplanen avsätter för stadsmiljöavtal, där staten medfinansierar kommunala satsningar på kollektivtrafik och cykelåtgärder.

Den normala gången är att Trafikverket efter ansökningar från kommuner och landsting beslutar om pengar för stadsmiljöavtal. Just nu bereder Trafikverket de ansökningar om pengar som kommit in under våren. Och ambitionen är att fatta beslut om dessa före midsommar.

Erik Pelling (S), kommunalråd i Uppsala, säger att kommunens arbete för att påverka regeringen att avsätta pengar för spårvägen fortsätter.

– Vi hade hoppats att de skulle berätta om det i dag. Men det innebär att vi får fortsätta vårt påverkansarbete. Jag tycker det ser ljust ut, men inget är klart förrän det är klart, säger han.

Han säger att det för Uppsalas del är positivt att regeringen i den nationella planen utökar driftbudgeten för järnvägen.

– För pendlarna handlar det inte bara om fyrspår utan även vad som händer under mellanperioden på 12 år. Och då är driftsbudgeten jätteviktig. Så vi har fått flera positiva Uppsalabesked i dag, säger Erik Pelling.

Ett bakslag för Uppsalas del är att ombyggnaden av plankorsningarna med järnvägen i centrala Uppsala skjuts på framtiden. De finns med i den nationella planen, men först i perioden 2024–2030, vilket innebär att byggstarten senareläggs ytterligare jämfört med tidigare besked.

– Det är inte avgörande för Uppsalas infrastruktur. Det är en viktig stadsmiljöfråga att binda ihop västra och östra delen av staden. Men det är ingen katastrof att det kommer efter 2024, säger Erik Pelling.

Infrastrukturprojekt fram till 2029

Regeringen lägger vart fjärde år fram en plan för investeringarna i infrastruktur. Den infrastrukturplan som lagts fram nu gäller investeringar fram till år 2029. I den nationella planen finns satsningar på både väg, järnväg och sjöfart med. De största projekten i Uppsala län är:

Utbyggnad till fyrspår på järnvägen mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm.

Utbyggnad till 2+1-väg på väg 56 mellan Sala och Heby.

Utbyggnad av riksväg 70 mellan Enköping och Simtuna (Fjärdhundra).

Ramen för länstransportplanen för Uppsala län, där de flesta väginvesteringarna i länet finns, fastställs till 1,657 miljarder kronor. Den 19–19 juni fattar regionfullmäktige beslut om projekten i länstransportplanen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!