Hundratals lastbilar försvann från gatorna

Hundratals lastbilar har försvunnit från Uppsalas gator till följd av kommunens bygglogistikcenter. Resultatet är över förväntan enligt de ansvariga.

Trafik2018-12-28 20:16

Syftet med bygglogistikcentret är både att minska trafiken, och med det trängseln och utsläppen, samt att få en bättre säkerhet och samordning vid själva bygget.

– Det blir en konkurrens om vägutrymmet när många bygger i samma område, och nu minskar man de citynära tunga transporterna. Dessutom har forskning visat att mycket tid går åt att vänta på saker och hitta saker vid ett bygge, säger Catharina Danckwardt-Lillieström, projektledare på kommunen.

Vi står vid den stora infartsgrinden till byggområdet i norra Rosendal. Här innanför ska 16 olika byggherrar uppföra sina hus. Just nu är det 9 byggherrars projekt som är under produktion.

Lastbilar som är fulla, eller om lasten består av till exempel grus eller andra saker som är svåra att lasta tillsammans med annat, kan bilen åka direkt till byggarbetsplatsen. Övriga transporter dirigeras till en samlastningscentral där godset packas på distributionsbilar som kör fasta turer till byggarbetsplatserna en eller två gånger per dag.

Under hösten har det minskat antalet byggtransporter med omkring 100 per månad, det dubbla om man räknar med att lastbilarna åker fram och tillbaka till bygget. Ser man till samtliga transporter är det fortfarande en mindre del som man kommer åt med det här arbetssättet. En normal arbetsdag passerar drygt 300 transporter genom grindarna till byggområdet i Rosendal. På en månad blir det över 6 000 lastbilar.

Bland byggherrarna är det i huvudsak positiva tongångar när UNT frågar hur det fungerat hittills.

– Vi är nöjda med bygglogistikcentret. Det har gett bra effekt och minskat transporterna. Det är också bra att hela området i Rosendal är inhägnat. Det ger entreprenörerna arbetstro, säger Magnus Eklund på Wallenstam.

Nackdelen, som han ser det, är kostnaden. Byggherrarna betalar en avgift på 150 kronor per kvadratmeter som byggs, det som brukar kallas BTA. Översätter man det till hur mycket lägenhetsyta man brukar få ut blir avgiften 200 kronor per kvadratmeter. I förhållande till det totala priset för bostäderna är det dock en mindre del. Priset för nybyggda bostadsrätter i Uppsala, inklusive lån och insatser, ligger på mellan 50 000 och 70 000 kronor per kvadratmeter.

Fredrik Helander på Gärahovs Bygg tycker dock att systemet är krångligt där de bilar som används måste registreras i systemet för att komma in på byggområdet.

– Tar jag en lånebil en dag på grund av däckbyte blir det krångligt, säger han.

LÄS MER: Siktet inställt på störningsfri stad

LÄS MER: Nu ska lastbilarna i stan minska

Obligatoriskt för byggherrarna

Bygglogistikcentret är obligatoriskt att använda för entreprenörerna i den andra etappen av Rosendal, som nu byggs ut vid Grindstugan.

I kommande utbyggnadsetapper av Östra Salabacke och Ulleråker kommer det förmodligen också att vara ett krav att ansluta sig.

Det är bara vid större exploateringar där kommunen har sålt marken som man kan ställa krav på byggherrarna att delta.

Just nu används en tillfällig omlastningscentral i Funbo. Arbete pågår med ett permanent bygglogistikcenter i södra Fyrislund.

Byggherrarna betalar en avgift på 150 kronor per byggd kvadratmeter till bygglogistikcentret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!