Nu ska lastbilarna i stan minska

Räkna med färre lastbilar i morgonrusningen. Upp till hälften av de tunga byggtransporterna på Uppsalas gator kan försvinna när kommunens nya logistikcentrum startat.

Färre transporter. Logistikcentret kommer att minska antalet byggtransporter kraftigt. Alla bilar måste vara bokade för att komma in på byggarbetsplatsen.

Färre transporter. Logistikcentret kommer att minska antalet byggtransporter kraftigt. Alla bilar måste vara bokade för att komma in på byggarbetsplatsen.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2018-03-26 07:00

I takt med Uppsalas exploderande byggmarknad har transporterna till och från stans byggarbetsplatser ökat kraftigt. Många olika bolag bygger samtidigt och vart och ett har hittills kört sina egna transporter. Det har inneburit mer trafik och ökad trängsel . Nu är det slut med det. Uppsala kommun har startat ett logistikcentrum som samordnar transporterna.

– Vi har planerat för detta sedan 2016. Det blev skarpt läge när etapp två av utbygganden av Rosendal började planeras. Där bygger många olika bolag samtidigt på en mycket liten yta. Det skapar trängsel både på området och på tillfartsvägarna när mycket material körs till samma ställe, säger verksamhetsledare Elin Skogens från Uppsala kommun.

Byggbolagen måste ansluta sig till logistikcentrumet. Annars kommer inte kommunen att kunna minska transporterna så mycket som det är tänkt, och samtidigt behandla alla företag lika.

Men kan de inte köra egna transporter ändå om de vill?

– Nej. Arbetsplatserna är omgärdade av staket med grindar. För att en bil med last ska släppas in måste den vara registrerad i vårt datasystem. Den som inte är bokad släpps inte in genom grindarna, säger Elin Skogens.

Det är främst transporter med mindre mängder material som logistikcentrumet ska ta hand om. När varje enskilt byggbolag hade ansvaret hade bilarna inte full last. Det innebar att halvtomma lastbilar trasslade sig genom trafiken på Kungsängsleden eller Dag Hammarskjölds väg och vidare till Rosendal.

– Vi kommer att reducera de transporterna med mellan 40 och 50 procent vid full drift. I stället för att det går 5-6 olika bilar med material till Rosendal så kör vi med en bil i stället. Men det gäller inte bilar med full last. De kör direkt upp till byggarbetsplatserna, säger Christian Wall från Wiklunds Åkeri som är platschef för bygglogistikcentrumet.

Men nyordningen kräver planering. För att klara logistiken så har kommunen handlat upp en digital leveransplaneringstjänst från företaget Wellsec som gör trafikflödessystem för bygg- och fastighetssektorn. Med den kan byggbolagen registrera sina transporter så att de kan samordnas.

– Byggbranschen är inne i en digitaliseringsprocess och det här är en del av den. För de som är duktiga kommer det att ge stora fördelar, främst i form av ordning och reda i transportprocessen. Det leder till ett effektivare byggande, säger Thomas Walldof, som är utvecklingschef vid Wellsec.

Vilken respons har ni fått från byggbolagen?

– Vi får bra feedback. Utmaningen är att få alla pusselbitar att fungera tillsammans. Varje byggbolag har ju många olika underentreprenörer som också är med i systemet. Elektrikerna måste få sina kablar och kontakter, rörmokarna sina kranar och rör, målarna sin färg och det måste fungera effektivt och komma i rätt tid så att det inte blir stopp på bygget. Det har varit ett krav från byggherrarna, säger Elin Skogens.

Logistikcentrumet drivs sedan den första mars av Wiklunds Åkeri från sin anläggning i Funbo-Lövsta. Kommunen ska dock bygga ett nytt som ska ligga i Fyrislund. Då kommer också flera byggarbetsplatser i stan att involveras.

– Det blir i första hand kommande etapper i Rosendal, utbyggnaden av Östra Sala backe och utbyggnaden av Ulleråker, säger Elin Skogens.

Idén med ett logistikcenter kommer från Stockholm där det används under bygget av Norra Djurgårdsstaden. Det finansieras av byggbolagen själva genom olika avgifter.

Pusselbit för att nå hållbarhetsmål

Ett nytt bygglogistikcenter ska byggas av Uppsala kommun längst Almungevägen i anslutning till E4.

Uppsala kommun anser att transporterna måste minska i stan och ett bygglogistikcenter bidrar till det. Det minskar också det negativa

avtrycket på miljön och ger bättre arbets- och boendemiljö inom byggområdet. Dessutom minskar trängseln och trafiksäkerheten ökar.

Centret blir en markör för Uppsalas strävan efter att nå kommunens hållbarhetsmål.

Källa: Uppsala kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!