Stark tro på lyft för ny flygstad – trots pandemin

Trots pandemin och nedgången i resenäringen finns framtidstron kvar hos dem som utvecklar en flygplatsstad kring Arlanda.

Vi måste våga se den betydelse som flygplatsstaden har, säger Jennie Claesson, här framför Scandinavian XPO. Till vänster skiss över en planerad kongressanläggning (ovan) och nästa storhotellbygge vid flygplatsen.

Vi måste våga se den betydelse som flygplatsstaden har, säger Jennie Claesson, här framför Scandinavian XPO. Till vänster skiss över en planerad kongressanläggning (ovan) och nästa storhotellbygge vid flygplatsen.

Foto: Maria Lindblom, Wingårds arkitekter, TEA

Sigtuna2020-11-26 16:04

Airport City Stockholm är Sveriges första flygplatsstad och beräknas bli ett av landets största arbetsområden med över 50 000 anställda. Trots krisen byggs och planeras här fler hotell, arbetsplatser och logistiklösningar. 

– Ja, det finns inga planer på att trycka på bromsen, tvärtom. Det är ett långsiktigt projekt vi arbetar med. Det vi gör i dag och de kommande åren kommer vi att se effekt av längre fram. Här skapar vi också förutsättningar för akademin och andra samhällsaktörer att bli en del av den nya staden, säger Jennie Claesson, vd för Airport City Stockholm AB. 

I Sverige är fenomenet flygplatsstad ganska okänt och de som arbetar med utvecklingen av staden har ibland svårt att få förståelse för att flygplatser är nav för stor tillväxt. Motståndet har med miljöargumenten mot flyget att göra.

– Men vi vill inte ställa trafikslag mot varandra, utan tror på samverkan och innovation. Fordonsindustrin har ju lyckats med sin utveckling av el-bilar och vi kommer snart att se en omställning även inom flyget. Swedavias mål är exempelvis att all inrikestrafik ska vara fossilfri år 2030, säger Jennie Claesson som tror att Sverige har chans att bli ledande inom fossilfria lösningar för flyget.

undefined
Visionen är att skapa en av världens främsta och mest hållbara flygplatsstäder. Då behöver vi ett sömlöst transportnät mellan tåg, vägar och flyg i Sverige, säger Jennie Claesson.

– Jag tror vi behöver fråga oss om det är rimligt att sluta flyga? Det kommer bland annat öka polariseringen i världen och för den som har företag i Umeå eller bor i Kiruna fungerar det inte alltid att ta tåget till Stockholm och världen. Samtidigt är det klart att alla måste ställa om, säger Jennie Claesson som tycker att Sverige ska ta chansen att istället ta position i omställningen.

Motsatsen, det vill säga att låta bli att utveckla hållbarheten, tror hon skulle drabba hela Sverige hårt.

– En av de viktigaste investeringarna för att skapa en framgångsrik flygplatsstad är ironiskt nog en satsning på tåget. Det måste bli mycket lättare och billigare för fler att ta sig till och från Arlanda.

undefined
Så här föreslås nästa storhotell intill flygplatsen se ut. Swedavia ligger bakom planerna på bygget.

Den största utmaningen tycker hon är just att få ett transportsystem som är hållbart och jämlikt. Airport Citys mål är att alla transporter i området ska ske med smarta och hållbara mobilitetslösningar.

– Om vi vill skapa tillväxt och ta plats som Norra Europas ledande mötesplats för näringslivet, samhällsaktörer och akademin så kan det inte vara dyrare att ta sig till den största flygplatsen i Sverige än vad det är i Norge. 

Ett förslag är att självkörande bussar ska köra mellan Märsta, en ny tågstation i Arlandastad och Arlanda flygplats. Ett annat, regionalt förslag, är att Roslagsbanan förlängs från Vallentuna till flygplatsen. Men från rikspolitiken och staten har intresset inte varit stort. Breddningen av E4 och en utbyggnad av Märsta station finns inte med i Trafikverkets senaste nationella plan.

undefined
Stadskärnan i flygplatsstaden ligger invid terminal 5. Här finns i dag kontorsbyggnaden Office One och nybyggda Comfort Hotel. I samma kvarter planerar Swedavia en kongressanläggning (bilden).

– Forskning om flygplatsstäder visar att de driver ekonomin framåt. Exempelvis är Amsterdams flygplats med sina arbetsplatsområden en framgångsrik hub, en egen stad. 

Även i våra grannländer Norge och Finland investeras just nu mycket kring flygplatserna.

Finns det inga ekonomiska utmaningar för er?

– Jo, givet pandemin är det så klart utmaningar just nu, men ändå finns en stark framtidstro. Nyligen tecknade exempelvis Arlandastad Holding ett 15-årigt avtal med Scandic hotel och i takt med att konsumtionen ökar på nätet så växer efterfrågan på smarta logistiklösningar kring Arlanda.

undefined
Arlanda ses inte som den självklara hub som det är. I Köpenhamn så går snabbtågen till Kastrup. Vi måste våga se den betydelse som flygplatsstaden har, säger Jennie Claesson, framför Scandinavian XPO.
Airport City Stockholm

 Airport City Stockholm är ett samarbetsbolag mellan markägarna Swedavia, Sigtuna kommun och Arlandastad Holding AB. Deras mål är att skapa norra Europas ledande flygplatsstad.

  I dag står utbyggnaden på flygsidan stilla. Men utanför terminal 4 och 5 fortsätter utbyggnaden.

  Till årsskiftet invigs mötesarenan Scandinavian XPO:s första etapp vid E4. Logistikområdena vid E4 växer också tack vare den ökande e-handeln.

Sigtuna kommun planerar 15 000 nya bostäder nära Märsta och Rosersbergs stationer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!