Precious Odekvist reser ofta till sitt hemland Filippinerna och har passerat Terminal 5 många gånger. En ny marknadsplats på Arlanda flygplats är något hon välkomnar.
– Det är en bra idé att förnya terminalen med fler butiker och restauranger, tycker Precious Odekvist, som alltid flyger från Arlanda när hon reser utomlands.
Den första etappen av den nya marknadsplatsen har just öppnat. Den utgör en del av de drygt 11 000 kvadratmeter som ska öppna stegvis fram till 2025. Totalt planeras 40 butiker och restauranger.
Marknadsplatsen ligger i direkt anslutning till den nya säkerhetskontrollen.
– Det börjar vid en portal som symboliserar ett hustak, säger Marie Ullmark, affärsområdeschef på Swedavia, och pekar på portalen.
Hon står framför den nya taxfreebutiken, Stockholm duty free, som nu är betydligt större jämfört med den tidigare.
På den nya marknadsplatsen har även en annan souvenirbutik, Sweshop, hunnit öppna, samt Adlibris Pocket shop. Det uppskattas av Precious Odekvist, som brukar besöka olika typer av butiker när hon passerar flygplatsen.
– Jag brukar inte köpa kläder på Arlanda, utan mest souvenirer. Jag köper också tidningar och brukar sitta på någon av restaurangerna. Och så brukar jag leta efter företag som växlar valuta för att ha småpengar till dricks när jag anländer till Filippinerna.
Satsningen på den nya marknadsplatsen är Swedavias största någonsin när det gäller det kommersiella utbudet på Arlanda.
– Med detta, tillsammans med den nya moderna säkerhetskontrollen, kommer vi att markant förbättra resenärsupplevelsen på flygplatsen, menar Swedavias marknadsdirektör Charlotte Ljunggren.
Charlotte Ljunggren och Marie Ullmark visar också upp den ännu ofärdiga delen av marknadsplatsen, som är omringad av höga vita plank. Där kommer det att finnas butiker samt en restaurangtät del som kallas för verandan. Det ska också finnas ett fine-dining-koncept i en lugn zon.
Butiker och restauranger på Arlanda flygplats exponeras för cirka 60 000–100 000 resenärer per dag, eller 23 miljoner resenärer per år.