På det höga vita planket vid terminal 5 sitter skyltar som berättar att Swedavia, som driver Arlanda flygplats, bygger en ny marknadsplats där man ska kunna äta, dricka och shoppa.
I mitten på nästa år ska de nya hyresgästerna kunna flytta in på den nya handelsplatsen bakom säkerhetskontrollen på terminal 5, som fullt utbyggd kommer att mäta 11 000 kvadratmeter.
Jureskogs, J.Lindeberg, Pong, Hawaii Poké och Sigtunaföretaget R.C Chocolate är några av de som kommer att flytta in. I anslutning till den nya handelsytan byggs även en ny säkerhetskontroll.
I dag arbetar runt 20 000 personer på Arlanda.
Men snart är de ännu fler.
–Med handelsplatsen, ökade flygande igen efter pandemin och nya etableringar av flygbolag innebär detta många nya arbetstillfällen. Exakt hur många är svårt att säga, men vi pratar om tusentals nya jobb, förklarar Charlotte Ljunggren, marknads- och utvecklingsdirektör på Swedavia.
Bara om tittar man på Arbetsförmedlingens platsbank, Swedavias motsvarighet och andra jobbsajter så finns i dag runt tusen lediga jobb på Arlanda.
I slutet av januari nästa år kommer också en jobbmässa att genomföras på Arlanda.
I sambandet med planeringen av handelsplatsen gjordes flera olika undersökningar.
– Vi gjorde bland annat en stor research för att ta reda på hur framtidens resenärer ser på en flygplats och vad de förväntar sig när det kommer till den.
Hon förklarar att det framkom i undersökningen att många ser det som viktigt att det ska finnas något för alla plånböcker samt vara spännande och lite kittlande att komma till en flygplats.
– Vi ska inte kalla det ett pristak, men det ska finnas något för alla. Man ska kunna köpa en korv på Pressbyrån eller plocka med sig kaffe och smörgås från ett matställe. Men det ska också finnas möjlighet till fine dining med vita dukar.
Charlotte Ljunggren betonar vikten av prisvärde, som bland annat innebär att jämförbara priser inte ska vara mer än tio procent högre än i Stockholms innerstad.
Parallellt med detta har Swedavia även lyssnat av med olika aktörer hur man ser på Arlanda och flygplatsens framtid.
– Vi har gjort en rejäl marknadsdialog internationellt och pratat med befintliga aktörer och andra om vad som krävs för att vara på en flygplats och exempelvis hur många restauranger eller butiker man måste man driva för att få lönsamhet och hur de ska se ut och hur ska de placeras i förhållande till varandra, förklarar Charlotte Ljunggren.
Hon förklarar att gensvaret från företag varit stort.
– Vi gjorde en hel del av det här arbetet under pandemin och självklart fanns oro för hur företag skulle reagera. Men den slutsats man kan dra är att Stockholm-Arlanda är en jätteintressant handelsplats att befinna sig på.
Den upphandling som gjorts är nu klar. Ett tiotal restauranger och butiker kommer att etablera sig på den nya handelsplatsen när den första delen öppnar sommaren 2023. På sikt kommer ett 20-tal nya matkoncept att öppna där, varav flera är helt nya för flygplatsen.
– Vi har fått ett spännande utbud, men det har varit ett hantverk att placera ut aktörerna så att det passar och blir bra för resenärerna när de kommer in på den nya handelsplatsen.
Öppningen av handelsplatsen kommer att ske i tre steg och fullt utbyggd och öppnad kommer den att vara årsskiftet 2024-2025.