SAS svar på piloternas kritik: "Vi dumpar inte löner"

"Vi dumpar inte löner, tvärtom kämpar vi för att behålla justa villkor." Det säger Karin Nyman på SAS apropå den kritik som piloterna uttryckt i UNT.

"Nu handlar det om bolagets överlevnad", säger SAS kommunikationschef Karin Nyman.

"Nu handlar det om bolagets överlevnad", säger SAS kommunikationschef Karin Nyman.

Foto: Stefan Jerrevång/TT

Sigtuna2022-07-13 17:30

Tonläget i konflikten mellan piloterna och SAS hårdnar samtidigt som de tre ländernas pilotfack nu samlas vid Näringslivets hus i Stockholm för att förhandla direkt med arbetsgivaren. 

Piloter har i UNT sagt att SAS försöker få dem att acceptera sämre löner och villkor genom att få dem att gå över till ett bemanningsbolag, något de ser som lönedumpning. 

Men att det skulle handla om att försöka dumpa lönerna i branschen menar Karin Nyman, SAS kommunikationschef, är en felaktig och förenklad bild av situationen. Branschen har förändrats radikalt och SAS har gått från att ha monopol till att avregleringar skapat en allt hårdare internationell konkurrens.

– Det är tuff konkurrens. Nu handlar det om bolagets överlevnad. Det är upprörande att man kritiserar SAS när i själva verket andra flygbolag reser helt utan kollektivavtal. Vi jobbar stenhårt för att skapa goda villkor på en marknad med mycket hård konkurrens, säger hon.

Hon förklarar utvecklingen med att skapa dotterbolaget SAS Connect som en följd av ändrade resemönster där dotterbolaget inriktar sig på semesterresor medan SAS Scandinavia i stället krympt. Inom SAS Connect omfattas 4 av 10 piloter av brittiska avtal medan 6 av 10 är anställda i Skandinavien med skandinaviska avtal.

– Marknaden har förändrats. Vi måste anpassa oss. Det vi ser alltmer är att semesterresorna dominerar resandet medan affärsresorna, som tidigare dominerat, minskar. Därför ställer vi om våra plattformar, säger hon.

Hittills har 120 piloter återanställts efter pandemin understryker hon, vilket är många jämfört med andra avdelningar inom SAS.

– Det är sorgligt för alla som förlorat jobbet. Men nu handlar det om att rädda de 8 000 som finns kvar. En strejk bidrar inte på något sätt till det.

Runt 900 piloter har snart strejkat i tio dagar. Mellan 200 och 250 flygavgångar och 30 000 passagerare har berörts dagligen. Strejken har nu kostat företaget, enligt SAS egna beräkningar, över en miljard kronor. 

Enligt flyganalytiker kan en lösning komma snart efter att parterna nu återupptagit förhandlingarna.

– Vi räknar förmodligen dagar, och inte veckor, tills parterna kan vara klara med förhandlingarna. Sedan kommer det såklart ta ytterligare några dagar innan flygtrafiken kan återupptas som vanligt igen, sa Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank, till TT på tisdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!