Piloter: Vi vill inte bli bemanningsanställda

På onsdagen startar nya förhandlingar i konflikten mellan SAS och piloterna. Piloter som UNT talat med är frustrerade. "Vi vill bara ha tillbaka våra jobb".

Pilotförbundets strejkvakter på Arlanda. De skämtar om att de tillhör "de gula västarna", den breda folkliga protesrörelse som väcktes i Frankrike mot höjda bensin- och dieselpriser.

Pilotförbundets strejkvakter på Arlanda. De skämtar om att de tillhör "de gula västarna", den breda folkliga protesrörelse som väcktes i Frankrike mot höjda bensin- och dieselpriser.

Foto: Maria Jansson

Sigtuna2022-07-13 05:00

Mitt i Sky city i gången mellan terminal 5 och 3 står pilotfackets strejkvakter i gula västar och delar ut flygblad. Rätt ofta kommer en stressad resenär och frågar om vägen. Betydligt färre verkar intresserade av att höra vad piloterna säger.

– Men kollegor som går förbi gör tummen upp och säger bra, stå på er, berättar en av strejkvakterna.

Men sedan blir det tyst. Frågor från journalister hänvisas kategoriskt till facket. 

Inte heller andra piloter som UNT får kontakt med vill ha sina namn i tidningen.

– Jag har inte råd att bli betraktad som bråkig eller besvärlig. Jag vill ha mitt jobb tillbaka, säger en pilot.

Under tisdagen meddelade SAS att de tagit initiativ till att förhandla direkt med alla parter och att förhandlarna i respektive land, i Norge och Danmark och Sverige, ska träffas i Stockholm på onsdagen.

undefined
Pilotförbundets strejkvakter på Arlanda. De skämtar om att de tillhör "de gula västarna", den breda folkliga protesrörelse som väcktes i Frankrike mot höjda bensin- och dieselpriser.

En av de piloter som UNT får kontakt med, säger frustrerat att folk i allmänhet inte förstår vad konflikten handlar om: att det är en fråga om var piloterna har sin anställning och inte att man anser att arbetsgivarens lönebud är för lågt. Piloten menar att många fortfarande tror att piloter har både höga löner och kan ligga på stranden på jobbet.

– Det snackas så mycket om piloters höga löner. Men jag har i stort sett samma lön i dag som för 20 år sedan, säger en annan pilot som inte heller han vill säga sitt namn.

Ett av kraven som piloterna haft gentemot SAS är att de som fick gå under corona-pandemin ska återanställas. Piloter som UNT talar med berättar att de i stället fått höra att piloter uppmanas söka jobb hos det brittiska bemanningsbolag som SAS irländska dotterbolag anlitar.

– De flyger samma flygplan, på samma rutter och i samma uniformer. Men med sämre villkor, säger en pilot. Och den som går över till det bolaget får inte tillgodoräkna sig sina år på SAS när de söker tjänster eller löneförhandlar.

När piloterna i november förra året protesterade mot att SAS tar in bemanningsbolag uppgav SAS koncerndirektör, Simon Pauck Hansen, att den rätt till återanställning som SAS piloter haft inte gäller när det handlar om jobb på dotterbolagen.

undefined
I dag går parterna till förhandlingsbordet igen.

– De anställs inte per automatik eftersom vi rekryterar till ett annat bolag. Längre fram hoppas vi kunna nyanställa även inom SAS Scandinavia, sa han till Aftonbladet.

Men det har inte skett och just nu ligger inga annonser om pilot-jobb ute på SAS karriärsida. Däremot söker det brittiska bemanningsföretaget ett antal piloter som ska flyga för SAS och som ska vara stationerade i Stockholm.

De piloter som UNT talar med beskriver det som händer som lönedumpning i en bransch som är hårt pressad och att företag i branschen tar in personal från låglönländer. Alltså en utveckling liknande den man sett inom sjöfarten och åkerierna.

– SAS jämför sig inte längre med Ryan Air eller Norwegian, för de piloterna tjänar mer än vi, säger en pilot.

I måndags kväll skickade SAS ett pressmeddelande om att man bjudit in motparten till förhandling igen. I meddelandet stod att "SAS förstår att fortsatt medling kräver eftergifter från båda parter och SAS är villig att ta sitt ansvar i den processen." "SAS önskar att avsluta strejken, återta alla medarbetare i arbete".

Strejken

Piloternas avtal löpte ut den 1 april.

9 juni, Svensk pilotförening varslar om strejk from 29 juni.

21 juni: SAS-mekaniker i Danmark varslar om sympatistrejk.

23 juni: SAS varslar om lockout.

29 juni: Varslet flyttas fram. Förhandlingar fortsätter.

4 juli: 900 SAS-piloter går ut i strejk. 30.000 resenärer påverkas varje dag.

5 juli: SAS ledning meddelar att man ska ansöka om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande.

7 juli: Facket öppnar för att flyga hem en del av de charterresenärer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!