Trots sitt pendlarläge invid E4 och en egen pendeltågsstation har villastaden Rosersberg fortfarande bara 1 800 invånare.
– Det har länge talats om att bygga fler bostäder här, men vi har många ganska svåra planeringsutmaningar, säger Johan Sandström, projektledare på Sigtuna kommun.
Bakgrunden är att största delen av den mark som nu ska bebyggas, tidigare ägdes av Statens fastighetsverk och fastighetsbolaget Kilenkrysset. Här har också Arlandas influensområde för buller stoppat all bostadsbebyggelse. Nu blir detta ett av kommunens största stadsbyggnadsprojekt, där kommunen håller i trådarna istället för att sälja all mark till ett externt byggföretag.
Det aktuella området ligger nära Rosersbergs station, väster om järnvägen. Området sträcker sig både norr och söder om Slottsvägen. Även gräsplanen Pendelvallen, öster om järnvägen, ingår i projektet.
– Sammanlagt är det 90 hektar mark. Första byggstart kan bli om cirka två år, säger Johan Sandström.
Vid ett samrådsmöte och dialoger har det kommit önskemål om fler bostäder för äldre.
– Många saknar också mer service i Rosersberg, säger Johan Sandström.
Utöver 2 000–2 500 bostäder, ingår i projektet flera parker, lokaler för handel och service, en skola för årskurserna F–9, förskolor, fotbollsplan, idrottshallar och torg. Tanken är att bygga flerbostadshus i max 4–5 våningar intill stationen. Lite längre från stationen blir det radhus samt stadsvillor. I områdets ytterkanter planeras för villor med trädgårdar.
Det har inte varit några större protester mot planen, samtidigt är många Rosersbergare tveksamma till om villastaden någonsin kommer bli större. Flera andra byggplaner med bostadsinriktning har runnit ut i sanden.
Johan Sandström håller med om att det är en del hinder som ska gås igenom innan det går att bygga mer, men han tror att kommunen ska lyckas denna gång.
– Två stora fördelar med Rosersberg är småskaligheten och närheten till naturen. Men här finns inte mindre än fyra riksintressen som vi måste ta hänsyn till.
Dessa riksintressen är Totalförsvaret som kan behöva använda sitt övningsområde mer i framtiden. Järnvägen ska byggas ut till fyra spår, men allt lutar i dagsläget åt att det kommer att ske på Arlandabanan som inte går genom Rosersberg. Ett annat riksintresse är flyget och där har Sigtuna kommun som UNT tidigare rapporterat, fått ett förhandsbesked om att bullermattorna troligtvis kommer att tas bort i Rosersberg.
– Det fjärde riksintresset är kulturmiljölandskapet och fornlämningar. Länsstyrelsen var lite tveksam till vår plan, så vi kommer troligtvis att få ta mer hänsyn till fornlämningar och kanske bygga glesare norr om Slottsvägen.
De första två etapperna i planen är Pendelvallen och ett större markområde mot Vantarboda. Om allt går som planerat kan områdena börja byggas ut år 2022.
– Mot Vantarboda kan det bli uppemot 100–130 bostäder. Här har Kilenkrysset lite mark kvar som de planerar villatomter på. På kommunens mark mot Slottsvägen ingår radhus, parhus, några mindre flerbostadshus med maximalt fyra våningar och en ny förskola, säger Johan Sandström.
Men för att det ska gå att bygga ut Rosersberg så krävs en till planskild korsning med järnvägen.
– Vi hoppas att länsstyrelsen ska godkänna en tunnel eller bro i höjd med Slottsvägen. Det vore synd att stänga en väg till slottet som funnits här ända sedan 1600-talet, säger Johan Sandström.