Urspårningen av ett Arlanda Express-tåg, som skapade rubriker när det ägde rum 27 maj, fortsätter orsaka trafikstörningar och har lett till betydande förseningar, stress och förlorad produktivitet, menar Izabelle Olsson.
– Det går inte alls att åka SL-pendeln. Mälartåg har börjat åka men med första avgång 05.11 från Uppsala.
Pendeltåget har sedan olyckan körts via Märsta istället, och resenärer från Uppsala och Knivsta måste istället ta regionbuss 801, som går en gång varje halvtimme. Men det har varit fullsatt sedan olyckan. Det har också förekommit inställda avgångar på grund av personalbrist, vilket leder till frustration och osäkerhet, enligt Izabelle.
– Ibland har man inte kommit med bussarna för att de har varit fulla. Dessutom finns ingen ersättningsbuss. Vissa avgångar har också ställts in. Då kan man inte ta sig till Arlanda alls.
– Jag börjar jobba kvart i fyra på morgonen så jag måste åka med buss från Uppsala klockan tre. Jag känner mig trött och utelämnad, särskilt på helger när många rör sig på natten.
Under de senaste dagarna har Mälartåg återupptagit rutten via Arlanda på väg till Stockholm. Tåget avgår en gång i timmen, men den första avgången är inte förrän klockan 05.
Izabelle berättar att Storstockholms lokaltrafik, SL, har infört extra ersättningsbussar från Stockholm till Arlanda. Men hon är besviken på UL.
– UL och Uppsala kommun har ingenting gjort. Informationen är bristfällig. De ställer in avgångar med jättekort varsel och har inga extra ersättningsbussar, säger hon och lägger till:
– I lördags skulle jag åka klockan 3, men bussavgången ställdes in tio minuter innan avresan. Det står i appen och på skyltarna vid centralstationen att det finns risk för fullsatta bussar, och att man bör vara ute i god tid. Men det spelar ingen roll om man är i god tid eftersom det ändå är många människor som står på bussarna.
Trafikverket har tidigare beräknat att rälsen skulle vara körbar igen tidigast den 6 juni, men datumen har flyttat fram flera gånger.
Enligt Peter Jonsson, Trafikverkets presskommunikatör, påverkar tågurspårningen två spår, varav det ena är körbart men med nedsatt hastighet.
– Det andra spåret förväntas vara klart i mitten av augusti, säger han.
Maria Hasselgren, presschef på UL, berättar att UL inte har fått några uppgifter om bussförseningar och inställda avgångar. Hon hänvisar till transportföretaget Keolis, som sedan ett år tillbaka haft avtal med UL att köra de flesta regionbussar, inklusive linje 801.
Keolis pressansvariga Karin Nilsson Malmén svarar via mail:
"Arlanda började trafikeras igen den 7 juni där max tio tåg kan passera Arlanda C varje timme. Det är beslutat att SJ och Mälartåg åter kommer att köra via Arlanda C men SL-pendeln fortsätter att ledas via Märsta istället för att passera Arlanda. Detta gäller preliminärt till 18 juni.
Biljettsamverkan mellan SL-pendeln, SJ och Mälartåg kvarstår tills vidare, men kommer att sluta gälla för SL-bussen mellan Märsta och Arlanda."
Hon skriver också att UL och Keolis är överens om att inte omprioritera andra linjer till fördel för linje 801 i dagsläget.
"Givet att vi har en viss mängd bussar så behöver vi dra ner på andra linjer om vi ökar trafiken på linje 801. UL och Keolis ser inte att det behöver fler bussar i dagsläget. Nya bussar har långa ledtider och är också en kostnadsfråga."