Förra året var det tre företag som nappade på Swedavias inbjudan till en gemensam upphandling av bioflygbränslen. I år är det sex företag och organisationer, utöver Swedavia själva.
– Syftet med upphandlingen är att företag och organisationer ska minska de fossila koldioxidutsläppen från de egna tjänsteflygresorna och på så sätt även främja flygbranschens klimatomställning, säger Lena Wennberg miljöchef på Swedavia.
Målet är att fem procent av allt flygbränsle i Sverige ska vara biobränsle 2025. Och det finns producenter i Sverige som inom ett par år skulle kunna börja en storskalig produktion av flygbränsle gjort av restprodukter från svensk skogsavverkning.
Vad krävs för att det ska hända?
– För att det ska bli lönsamt måste det bli en allmän trend att flyga på biobränsle, svarar Lena Wennberg.
Konkret handlar det om att fler företag och organisationer behöver skriva in i sin resepolicy att endast flygresor på exempelvis biobränsle och el accepteras, om/när det är nödvändigt att ta flyget.
– De privata företag som inte lyder under lagen om offentlig upphandling kan också vara med. Det går även att driva på flygets omställning genom att gå in på Flygreenfund.se. Där går det att swisha in 300 kronor per flygtimme till fossilfritt bränsle inför varje flygresa.
Priset för biobränsle kan vara tre till fem gånger högre än vanligt fossilt jetbränsle. Men om efterfrågan blir större beräknas priserna sjunka. Det bioflygbränsle som används på Swedavias flygplatser idag tillverkas i Finland och framställs av bland annat överbliven frityrolja och slaktrester.
I passagerartrafik är det endast tillåtet att blanda i 50 procent biobränsle. Om något flygbolag vill blanda i mer, krävs först omfattande certifieringar.
Men Lena Wennberg tror att en större inblandning snart är på plats.
– Ja, stora motortillverkare bedömer att det absolut går att köra på bara biobränsle. De har kört flyg utan passagerare på biobränsle, så jag tror att det snart blir större inblandning av biobränsle även inom passagerartrafiken.
På frågan om flyget behöver stöd för att kunna ställa om, svarar Lena Wennberg så här:
– Hela transportsektorn behöver på sikt bli fossilfri. Vägtrafiken är ju mer omfattande och släpper totalt sett ut mer, men flyget behöver också hjälp. Det skulle behövas investeringsstöd eller lånegarantier till dem som vill starta storskalig produktion av bioflygbränsle.
För elflyget, de nya elbussarna och laddstolpar för fordon vid Arlanda kommer det också att behövas en höjning av eleffekten till flygplatsen.
Företaget Heart Aerospace kommer att leverera sina första elflyg till inrikesflyget 2026. För lite längre sträckor i Europa kan vätgas bli framtidens drivmedel. Biogas och elektrobränslen kommer gälla för de längsta flygsträckorna.
Sedan 2019 betalar Swedavia 50 procent av merkostnaden till de flygbolag som väljer biobränsle. I början fanns ett stort intresse för erbjudandet. Under 2020 försvann nästan all trafik på grund av pandemin. Men nu börjar några företag att visa intresse igen, enligt Lena Wennberg.
Flygbolagen och andra företag som verkar på flygplatserna arbetar också parallellt med sina egna omställningsprogram.
– Många är positiva till att försöka bli helt fossilfria, men hela branschen haltar just nu ekonomiskt efter pandemin. Samtidigt är de flesta överens om att om vi ska nå klimatmålen i Paris-avtalet så måste omställningen fortsatt vara högt prioriterad, säger Lena Wennberg.