Sky City syd är en kommande jätteutbyggnad på Arlanda som mer än fördubblar storleken på nuvarande Sky City. Planerna involverar 40 000 kvadratmeter mer handel, ett stort kongresshus, en centralstation, kontor och hotell som ska placeras utanför terminal 4. I planerna ingår också att Arlanda blir ett ”supernav” för tåg, buss, bil och flyg – möjligtvis med moderna tåg som körs på hängande räls uppe i luften.
Men en strid har blossat upp mellan två statliga bolag och i mitten av konflikten är frågan om järnvägens utbyggnad.
Staten har överklagat sitt egna bolag Swedavias beslut genom ett annat statligt bolag: Arlandabanan Infrastructure AB (AIAB). AIAB är det bolag som äger Arlandabanan, det vill säga den tågräls som gör en avstickare från Ostkustbanan ut till Arlanda.
AIAB vill för säkerhets skull reservera mark till ny tågräls – på samma område som Swedavia vill bygga ut på. Inför att Sigtuna kommun skulle fatta beslutet om detaljplanen som möjliggör Sky City syd:s utbyggnad så skrev Arlandabanans företrädare bland annat så här i ett yttrande:
”Man har i planen tagit hänsyn till en framtida utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda, men inte till en eventuell utbyggnad av Arlandabanan”.
I yttrandet framhåller bolaget att det aktuella markområdet istället behöver reserveras för två nya spår åt järnvägen.
Sigtuna kommun håller inte med och svarar att utifrån de underlag de fått av Trafikverket så är de framtida tågspåren inte placerade på platsen för utbyggnaden av Sky City.
”Att reservera hela området nära flygterminalerna för en eventuell framtida spårutbyggnad är orimligt eftersom man då hindrar utvecklingen av Arlanda flygplats”, svarar Sigtuna kommun – ett svar som nu alltså fått AIAB:s företrädare att överklaga planen.
Kan ni säga något om överklagandet?
– I nästa vecka kommer vårt yttrande in till domstolen. Då går det att få reda på mer, säger Carina Holmgren, en av advokaterna som anlitats av Arlanda Infrastructure AB.
När det gäller att Arlanda flygplats och den nya flygplatsstaden behöver bättre kommunikationer finns däremot inga motsättningar. I Swedavias, Sigtuna kommuns och näringslivets planer för att bygga en hållbar flygplatsstad finns utbyggnaden av kollektivtrafiken med. Visionen är alltså att Arlanda ska bli ett så kallat "supernav" för kollektivtrafiken genom att här bygga en centralstation som blir knutpunkt mellan tåg, buss, bil och flyg från stora delar av landet.
– Infrastrukturen runt Arlanda räcker inte till i dag. Ska dessutom Bromma flygplats trafik flyttas hit blir det ännu värre. Trafikverket behöver investera både i spårbunden trafik och i väginfrastrukturen eftersom det tidvis står still på E4:an, säger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna.
På Swedavia välkomnar man Sigtuna kommuns godkännande.
– Fastighetsutvecklingen på Stockholm Arlanda är viktig för flygplatsverksamheten och flygplatsens utveckling men även för näringsliv och jobb i regionen. Överklagandet får ha sin gilla gång, men vi hoppas naturligtvis att den detaljplan som nu är godkänd ska gälla och att vi därmed har den beredskap vi behöver för att kunna utveckla området i takt med marknadens behov, säger Robert Pletzin, presschef på Swedavia.