Pinchos försvarar drickstrenden

Är det rimligt att uppmuntras betala extra om man måste hämta maten själv? Frågan om dricks på restaurang fortsätter att orsaka debatt. "Det kan bli obekvämt", säger servitrisen Ida Ahlqvist på Pinchos i Gränby.

Ida Ahlqvist jobbar på Pinchos. Även om hon i regel inte tar emot beställningar och serverar mat menar hon att det är höga krav på att vara social och välkomnande gentemot gäster. "Man ska vara utåt", förklarar hon.

Ida Ahlqvist jobbar på Pinchos. Även om hon i regel inte tar emot beställningar och serverar mat menar hon att det är höga krav på att vara social och välkomnande gentemot gäster. "Man ska vara utåt", förklarar hon.

Foto: Maja Kullered

Uppsala2024-01-14 20:00

"Skulle aldrig", "absolut inte" och "dricks tillhör historien". När UNT:s läsare förra veckan fick frågan om huruvida de dricksar eller inte på restaurang var åsikterna på sociala medier starka. Inte minst reagerade folk på de nya kortläsarna som dykt upp i stan:

"Om det nu kommer att komma en uppmaning om att dricksa i kortläsaren så blir det per automatik nej", skriver en person.

undefined
Ida Ahlqvist jobbar på Pinchos. Även om hon i regel inte tar emot beställningar och serverar mat menar hon att det är höga krav på att vara social och välkomnande gentemot gäster. "Man ska vara utåt", förklarar hon.

På restaurangen Pinchos i Gränby kan man betala både via en app och på deras kortläsare. Väljer man det senare får man en fråga på displayen om man vill ge dricks eller inte.

– Då får man klicka i ja eller nej. Men jag brukar ta bort det där så gästerna får slå in ett totalbelopp istället, jag gillar inte riktigt frågan. Det kan bli obekvämt, särskilt om man står bredvid och väntar, säger servitrisen Ida Ahlqvist.

Pinchos har som koncept att gästerna får beställa maten via en app och hämta maten själv när den är färdig. Frågan om dricks kan provocera en del sällskap, medger Ida Ahlqvist.

undefined
Restaurangkedjan Pinchos finns både i Gränby och Uppsala city. Restaurangen specialiserar sig på mindre rätter som beställs via en app.

– Vi får ofta frågan om varför de ska dricksa när de får hämta maten själva. Jag förstår hur de tänker, men det är ju inget tvång, säger hon.

Viveca Järhult är marknadschef för Pinchos i Sverige. Hon upplever att restaurangkedjan fortfarande dras med vissa fördomar.

– Vår personal gör mycket även om de inte mekaniskt ställer ned en tallrik. Vi erbjuder fortfarande en restaurangupplevelse, med allt från hovmästare som välkomnar en med popcorn till personal som sjunger vid födelsedagskalas, säger hon.

Frågan om dricks medger hon däremot knappt har varit uppe för diskussion.

undefined
Viveca Järhult är marknadsansvarig för Pinchos i Sverige.

– Eftersom det är frivilligt så är det inget som vi som restaurangkedja lägger oss i särskilt mycket. Vi har kollektivavtal på Pinchos, dricks är inget man ska bygga sin ekonomi på.

Man får ändå den direkta frågan om dricks i både kortläsaren och appen. Det är väl ändå ett aktivt val från er sida?

– Där har vi anammat en branschpraxis. I appen kan man välja en procentsats som ska underlätta för gästerna så de slipper räkna i huvudet.

Hon funderar en stund.

– Det här är faktiskt första gången jag får frågor om det här. Jag tror att dricks sitter för rotat i vår kultur för att det ska försvinna från branschen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!