Sedan mitten av mars har tusentals liter påskmust rullat ut från lokala bryggerier, bland annat från Leufstabruks bryggeri. Men även Train Station Brewery, Länna Bruk Dryckeshandel och Uppsala Brygghus gör sina egen versioner. I fokus för alla tre ligger mer smak och fyllighet än hos de större producenterna.
Hos Train Station Brewery i Knivsta pågår förberedelserna för dagens buteljering för fullt och ena grundaren Simon Vikström ursäktar röran. Påskmusten är dock redan färdigproducerad. Det är tredje året de gör sin hantverksmust med smak av enbär och granskott.
– Vi har en extra smakrik påskmust med extra mycket mustsmak, den är fylligare än den vanliga musten, berättar Simon Vikström.
Musten säljs i dagligvaruhandeln i Mälardalen men även i butiker nationellt och i bryggeriets webbshop. Hur försäljningen har gått i år vet de inte än då det mesta säljs under själva påskhelgen.
Hos Uppsala Brygghus görs påskmust för andra året och bryggmästare Maarten van Wildemeersch förklarar att det unika med deras must jämförelsevis med de större aktörerna.
– Vår must görs på mörkt muscovadosocker och har en djupare karaktär. Den är extra humlad och inte lika söt.
De har skickat cirka 1000 liter till lokala affärer och mindre restauranger i Uppsala.
En debutant i år är Länna Bruk Dryckeshandels Påskmust med smak av apelsin och kardemumma och som har lite mindre socker. Victor Rydén, en av bryggeriets grundare, berättar att de har haft mer intresse än de trott och fått positiv respons. De har producerat ungefär 6000 flaskor, främst till dagligvaruhandeln i Uppsala. Han tror att det finns flera anledningar att konsumenter köper must från mindre bryggerier.
– Under pandemin har många breddat till att göra läsk när man inte kunnat sälja alkohol till restauranger. Så intresset är ju lite en effekt av att fler bryggerier gör påskmust. Innan har det endast varit de stora och nu när det finns fler så syns det mer och folk är mer benägna att prova. Jag tror att det går lite i linje med öltrenden, att folk är mer intresserade av dryck än vad man var för 15-20 år sen. Med pandemin vill många också stötta lokalt, berättar han. Han påpekar dock att de stora volymerna fortfarande kommer från de klassiska bryggerierna.
Det verkar dock inte helt enkelt för något av bryggerierna att producera påskmust. Säsongen är kortare än julen och det svårt att bedöma volymer med säsongsbaserad dryck. Det gäller att sälja det man producerar för att inte ha kvar lager.
En annan svårighet är de högre produktionskostnaderna på grund av världsläget. Simon Vikström på Train Station Brewery berättar om ökade kostnader på allt från råvaror till flaskor.
– Och för produktionen, elpriset har gått upp. Vi har bara förnyelsebar el och är krav-certifierade, men ändå så har allt sånt gått upp i pris.
De tre bryggerierna är noggranna med att deras must erbjuder något som gör det värt det högre priset jämfört med de större producenterna.
– Man vill ju sätta en egen prägel på den. Men det är ju lite heligt med musten, den ska ju smaka som den ska smaka, förklarar Victor Rydén från Länna Bruks Dryckeshandel.
Men hur är det egentligen med den stora frågan gällande påskmusten – är den samma som julmust?
– Den eviga frågan, säger Maarten van Wildemeersch och det är uppenbarligen inte första gången någon undrar.
Svaret är att alla tre bryggerierna använder samma recept för sin jul- och påskmust.