Antalet anmälningar mot solcellsföretag som inte håller vad de lovar ökar. Det bekräftar branschorganisationen Svensk Solenergi. Efterfrågan på solel från privata hushåll har aldrig varit så stor som nu och orsaken är förstås det höga elpriset. Samtidigt har pandemin och det efterföljande kriget orsakat leveransproblem för solelsföretagen.
Anna Werner vd på Svensk Solenergi tror att det kritiserade företaget Solcellen Sverige AB, är ett exempel på det.
– Att ha 13 anmälningar hos Allmänna reklamationsnämnden låter extremt. Här har man lovat mer än man kan hålla. Jag gissar att det här företaget har likviditetsproblem. De kan ha drabbats av långa väntetider, orsakade av ryckiga och långa leveranstider från Asien. Förr var det solcellspaneler som dröjde, nu är det växelriktare och montagesystem som saknas, säger hon.
De långa väntetiderna skapar kostnadsökningar eftersom priset på solpaneler och annan utrustning stiger i takt med efterfrågan.
Anna Werner rekommenderar de som vill köpa solpaneler att gå in på Solelsportalen. Där finns stöd till kunderna så att de inte missar något när de skriver på.
– Syna avtalet och se till att det står tydligt när senaste leveranstiden är. Och så ska man ta flera referenser från andra kunder, säger hon.
Långa väntetider är inget unikt problem för Sverige, det finns länder där man får vänta ännu längre. I Tyskland kan det ta upp till 1,5 år att installera solel.