Solcellen svarar på kritiken: "Svårt att hinna med"

Efter kritiken från kunderna lovar Solcellen Sverige bättring vad gäller kommunikationen. En ny chef har anställts för att lösa problemen. "Nu ska vi bli tydligare", säger Mats Willars.

Mats Willars är i full färd med att bygga upp kommunikationsavdelningen på Solcellen Sverige. Han uppmanar kunderna att hålla sig uppdaterade på företagets hemsida.

Mats Willars är i full färd med att bygga upp kommunikationsavdelningen på Solcellen Sverige. Han uppmanar kunderna att hålla sig uppdaterade på företagets hemsida.

Foto: Solcellen Sverige AB

Östhammar2022-10-26 12:00

Solcellen Sverige har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) 13 gånger på några månader, vilket UNT berättade om nyligen. Den vanligaste kritiken handlar om långa väntetider och att företaget inte svarar vare sig på telefon eller mejl. 

Nu försöker företaget städa upp i röran. Företagets nyanställde försäljnings- och kommunikationschef Mats Willars tycker att det är både självklart och bra att företaget granskats i media.

undefined
Mats Willars är i full färd med att bygga upp kommunikationsavdelningen på Solcellen Sverige. Han uppmanar kunderna att hålla sig uppdaterade på företagets hemsida.

– Vi har under senaste året växt som bolag och haft svårt att hinna med på vår kommunikationsavdelning, säger han.

Mats Willars jobbar för fullt med att bygga upp en kommunikationsavdelning, men också med att beta av de anmälningar som finns hos ARN. Varje klagande ska få svar, är utgångspunkten.

– Vi har tidigare lovat mer än vi kunnat hålla, helt klart. Från och med nu kommer vi vara tydligare i kommunikationerna med kunderna, säger han.

undefined
Efter UNT:s publicering hörde företaget till sist av sig. Solcellen Sverige lovar att kunderna ska få kontakt i framtiden.

Mats Willars förnekar bestämt att företaget skulle ha likviditetsproblem. Vid bokslutet i april 2021 hade Solcellen en omsättning på 20 miljoner kronor och ett nollresultat. Prognosen för bokslutet i september 2022 visar på en omsättning på 170 miljoner och plus i kassan. Det goda resultatet vill man förstås behålla och nu väntar ett arbete för att vända den negativa bilden av företaget som bland annat spritts i sociala medier.

– Vi har en plan för att lösa detta och kommer inte sopa kritiken under mattan, säger Mats Willars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!