Solcellen Sverige AB i Österbybruk har under ett par år bedrivit omfattande marknadsföring på nätet, inte minst i sociala medier. Affärsidén är att samarbeta med lokala elföretag runt om i Sverige, som utför installationerna där kunden bor. På hemsidan kan man läsa: "Platsbesök tillhör forntiden. Med vårt vattentäta, digitala system lämnar vi korrekta offerter, helt digitalt."
Kunderna har strömmat till, men alla har inte blivit nöjda.
På ett halvår har företaget anmälts 13 gånger till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Missnöjda kunder har inte fått det som utlovats i offerterna, i vissa fall fungerar inte anläggningen som den ska. Många av anmälningarna har ett gemensamt problem: När avtalet väl är påskrivet och pengarna betalade har försäljaren slutat svara.
"Som det är nu har jag betalat för något som inte fungerar och jag förlorar pengar för varje dag som går", skriver en kund till ARN.
"Har provat att ringa, skicka sms och maila till alla jag varit i kontakt med innan men ingen svarar", skriver en annan.
"Enligt e-post skulle anläggningen vara komplett installerad och i drift senast 18–20 veckor efter orderläggning, dvs senast början av september. Nu är vi inne i oktober och jag har inte fått några som helst besked om när den kan tänkas bli färdig."
En man i Skåne beställde mattsvarta premiumpaneler men fick "urvattnad/dassig lågbudgetpanel". Efter att ARN kontaktat företaget byttes panelerna ut.
I många fall handlar det om att företaget inte hållit tidsplanen, eller inte fullföljt hela installationen.
En ekonomisk smäll för dem som räknat med att både spara och tjäna pengar på att skaffa solel.
Många har nappat på erbjudanden om solceller till bra priser, och blivit lovade att installationen ska ta ett par månader. En av dem är Christina Lundevall i Östhammar.
– Jag fick fyra offerter och valde den som gav mest energi, men det visade sig dumt eftersom det var för kraftfullt för mina säkringar, säger hon.
Problemet uppdagades först när solpanelerna satt på taket och blev en ovälkommen extrakostnad.
– När solen lyste som mest slog alltihop av, mitt proppskåp behövde bytas ut. Det här tyckte jag förstås att företaget skulle hjälpa till med eftersom de sålt en helhetslösning, men det har varit tufft att få till.
I dag är solcellsanläggningen äntligen i gång. Men Christina var tvungen att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden först, något som flera av kunderna som UNT pratat med också upplevt.
Christina Lundevall tycker att solcellsföretaget borde ha upplyst henne om att hennes säkringar inte skulle klara den paketlösning hon hade valt.
– Sådant ska de veta, man anlitar ju en fackmässig firma, som man tror ska göra rätt, säger hon.
Nu sitter solcellerna på ladans tak och på en långvägg som vetter mot söder. Kampen för att få rätt har pågått sedan början av 2021 och har kantats av obesvarade mejl och telefonsamtal, elektriker som dykt upp men inte klarat av uppgiften, kablar som måste grävas ned och till sist ett nytt proppskåp.
– Jag vet inte ännu om de 30 000 kronor som det kostar att byta ut mina säkringar kommer att betalas av Solcellen eller om jag måste stå för det själv, säger hon.
UNT har upprepade gånger sökt Solcellen Sverige för en kommentar, utan framgång.