Långa köer på väg 288 – protest mot vägförslag

En vägprotest mot den nya dragningen av väg 288 mellan Gimo och Börstil orsakade på skärtorsdagen långa bilköer. ”Redan i dag är det katastrofalt på vägen", säger Epa-traktorföraren Elin Andersson.

I täten körde för den långa bilkön körde ett långsamtgående fordon med texten "Föreslagna nya 288. Säg nej medan ni kan, annars blir det här en vardag!!"

I täten körde för den långa bilkön körde ett långsamtgående fordon med texten "Föreslagna nya 288. Säg nej medan ni kan, annars blir det här en vardag!!"

Foto: Kjell Sjöberg

Östhammar2024-03-28 15:05

Hon var en av förarna till ett drygt tiotal fordon som deltog i en manifestation mot det vägförslag på väg 288 på sträckan Gimo till Börstil i Östhammars kommun som nu tagits fram av Trafikverket

De menar att förslaget kommer att ha en negativ inverkan på trafikflödena, bland annat på grund av bristande omkörningsmöjligheter.

– Jag är med i dag för att visa att epan också hör hemma på vägarna, vissa omkörningar blir katastrofala redan i dag. Och det kommer bli ännu värre om blir flera kilometer utan omkörningsmöjlighet. Då kommer folk att försöka trycka sig emellan på enfiliga vägavsnitt. Redan i dag prejar många ut oss i vägrenen, även när vi får möte. Ser de en Epa är det enda de tänker på att köra om så fort som möjligt, förklarar Elin Andersson.

undefined
Elin Andersson, 19, säger att många kommer försöka trycka sig om epa-traktorerna på enfiliga sträckor ifall de inte blir fler tvåfiliga omkörningssträckor på väg 288

Det var gruppen Samhällsfunktion som stod bakom den franskinspirerade protesten. 

Vägbygget mellan de båda orterna är den fjärde och sista etappen i det som ska bli den nya väg 288. Gruppen menar att det förslag som Trafikverket tagit fram kommer att påverka trafiken på ett negativt och kanske farligt sätt.

undefined
Ingmar Aden och Åke Andersson är talespersoner för organisationen som står bakom manifestationen.

För att nå ut med sitt budskap hade de tagit hjälp av traktorer, lastbilar och EPA-traktorer som körde delar av den 14,5 kilometer långa sträckan mellan Gimo och Börstil. Fordonen rullade ut på vägen på eftermiddagen och körde i låg fart mot Börstil. 

– Det känns tråkigt om de satsar på en ny väg och den inte blir bra. Det blir nästan inga sträckor att köra om på. Det är därför jag är med här i dag, säger Malin Andersson som även hon deltog i manifestationen.

Det var långsam trafik och manifestationen påminde om hur det brukar se ut när franska jordbrukare drar ut på motorvägarna med sina skördetröskor för att få uppmärksamhet för olika frågor. 

undefined
Åke Andersson är en av dem som protesterar emot Trafikverkets planer för väg 288. Han är även en av talespersonerna för gruppen Samhällsfunktion som arrangerade manifestationen.

– Det här är ett sätt för oss att visa att vi inte gillar Trafikverkets förslag till utformning av vägen på den här sträckan. Det tar inte höjd för framtiden, menar Åke Andersson, jordbrukare och en av talespersonerna i gruppen Samhällsfunktion.

UNT var på plats och kunde notera att det snabbt bildades en kilometerlång kö efter att fordonen rullat ut på väg 288. Kön byggdes sedan på ytterligare och blev ännu längre. 

Vad säger ni till alla som hamnade i bilkön i dag och inte hann hem i tid?

– Hellre tar vi lite irritation nu än att behöva ha det i kanske 50 år framåt. Det blir ju så här när man inte kan köra om, säger Åke Andersson.

Gruppen Samhällsfunktion menar att omkörningssträckorna redan i dag är för få och för korta på sträckan. 

– Med det nya vägförslaget blir omkörningssträckorna ännu färre och kortare. Jag tror det handlar om två kilometer med omkörningssträckor mellan Gimo och Börstil, förklarar Åke Andersson.

Gruppen har jämfört vägsträckan Gimo till Börstil med etapp 3 – den mellan Alunda och Gimo – som stod klar 2017. På etapp 3 konstaterar de att det finns omkörningssträckor på cirka sju kilometer.

– Med det förslag som ligger nu har man sänkt ambitionerna. Det kommer att leda till köbildningar och kaos. Vi vill se en 2+2-väg på hela sträckan med möjlighet att köra hundra kilometer, förklarar Åke Andersson. 

Ingmar Adén, även han är engagerad i gruppen Samhällsfunktion, förklarar att busstrafiken kommer att påverkas av förslaget på vägdragning.

– I dag finns det fjorton busstopp på den här sträckan med det nya förslaget kommer det bli sex.

undefined
Långa köer bildades snabbt på väg 288 när manifestationen drog i gång.
undefined
Så här såg det ut när det första ekipaget passerade i Hökhuvud.
undefined
Jonte Kylin var på plats med sitt fordon för att delta och visa sitt stöd. "Det är bra att vägbygget blir av, men det måste bli vettigt också", säger han.
undefined
Ann-Marie Åström, Marina Karlsson och Yvonne Fahlborg svarade för fikat innan manifestationen.
undefined
Ett av fordonen som deltog i protesten på väg 288.
undefined
Ann-Marie Åström serverade korv åt dem som deltog i aktionen på väg 288.
Väg 288

550 miljoner finns avsatta för sista etappen av väg 288, mellan Gimo och Börstil. Trafikverket räknar nu med att den ska kosta 800 miljoner kronor att bygga. Första spadtaget planeras att tas 2028. 

Målet med vägbygget är höjd trafiksäkerhet och tidsvinst för trafikanterna. Det ska gå att köra 100 km/h på 90 procent av vägsträckan. Där vägen följer den gamla sträckningen byggs gång- och cykelväg.

Gruppen Samhällsfunktion menar att vägbygget redan nu blivit betydligt dyrare och har själva räknat ut att de planerade åtgärderna kommer att kosta minst 825 miljoner i dagens penningvärde.

Det så kallade LRF-alternativet, där man svänger av på 292 mot Harg före Gimo, slutar enligt gruppens beräkningar på 495 miljoner kronor.

Karta: Hökhuvud
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!