Det nya förslaget ser i korthet ut så här: Sträckan mellan Gimo och Hökhuvud blir mötesfri landsväg, så kallad 2+1-väg med separat gång- och cykelväg. Hastighetsbegränsningen höjs till 100 km/h.
Sträckan genom Hökhuvud byggs om så att hastigheten kan höjas till 60 km/h. Det möjliggörs genom att den östra anslutningen från Norra Hökhuvudsvägen till 288 stängs och en ny parkering för kyrkan anläggs på samma sida som kyrkan.
På den sista delsträckan, från Hökhuvud till Östhammar, blir det inga större förändringar jämfört med i dag. Mittlinjen räfflas, vissa stora stenas tas bort längs vägrenen och räcken sätts upp vid stora slänter och vattendrag. Man ska även göra fler sidofickor där långsamtgående fordon kan stanna och släppa förbi andra fordon.
Vid Börstil byggs en cirkulationsplats.
Allt det här ska rymmas inom Region Uppsalas budget för projektet på 475 miljoner kronor. Men någon restidsförkortning jämfört med i dag blir det inte, enligt Trafikverkets beräkningar. Myndigheten framhåller dock att sträckan i dag bara tar cirka 10 minuter att köra, så oavsett vad man gör är restiden svår att korta.
Det här nya förslaget kommer läggas fram på regionpolitikernas bord den 19 december.
I våras kom chockbeskedet att kostnaden för den gamla planen, med 100-väg på 95 procent av sträckan, hade skenat till över 800 miljoner kronor. Sedan dess det debatterats vilken väg man ska välja.
Så sent som i november presenterade Trafikverket ett nytt förslag och nu har alltså ytterligare ett tagits fram.