En nyligen genomförd undersökning visar att antalet kränkningar på skolan ökat. Samtidigt kommer larm från föräldrar som har barn på Frösan, om oro i klasserna och en osäkerhet angående lärarsituationen. Det saknas både ordinarie resurser och vikarier.
Det talas om turbulens, personalbrist, många anställda som slutar eller sjukskriver sig. Flera föräldrar vittnar också om att det är svårt att få hjälp till barn som har stora behov.
Sedan i februari har Östhammars kommun annonserat efter 11 olika lärare till Frösåkersskolan. Det handlar bland annat om lärare i matematik, svenska, engelska, naturorienterade ämnen, musik och slöjd.
UNT har talat med flera föräldrar om situationen på skolan och de ger en samstämmig bild av läget. Samtliga vill dock vara anonyma då de tror att deras barn skulle få problem om de går ut offentligt med sin kritik.
"Vi oroar oss väldigt mycket för hur mycket vårt barn verkligen lär sig på lektionerna och hur skolan följer läroplanen", säger en mamma med barn i klass 5 på Frösåkersskolan.
En annan mamma tycker att skolan misslyckats med att ge stöd och hjälp till de barn som har stora behov.
"Det finns flera barn i klasserna med koncentrationssvårigheter och som är utåtagerande. De behöver extra resurser", säger hon.
En annan förälder lyfter särskilt de stora klasserna som blivit följden sedan eleverna flyttats.
"När den nya skolan öppnade slogs tre skolor ihop till en. Vi ser att det finns väldigt många barn med olika behov och problematik. Förr var det 18–19 elever i en klass, nu är det 27–29 elever."
Den stora personalomsättningen väcker också oro.
"De ordinarie lärarna är sjukskrivna eller har valt att sluta, så det är nästan bara outbildade vikarier som har hand om våra barn och ska lära dem saker. Om det är så stora problem i klasserna är det väl extra viktigt med kunskap och utbildning om att hantera sådana här svårigheter?"
Skolpersonal vittnar också om oro och svårigheter att hålla trygga och meningsfulla lektioner.
"Det finns elever som helt saknar respekt för vuxna, det kan ta en halvtimme att få ordning på klassen."
Sofia Lindgren, huvudskyddsombud för Lärarnas riksförbunds medlemmar i Östhammar, bekräftar bilden av oro.
– Ett av problemen är att klasserna är för stora. Frösåkersskolan växte med 200 elever när Edsskolans och Kristinelundsskolans årskurser 4 och 5 slogs ihop med de elever som redan fanns på Frösåkersskolan.
– Särskilt årskurs fem är utsatt. Där gick man från klasser på 20 elever och resurser till dem som hade stora behov, till grupper på 28 elever utan resurser. Det är i de stora grupperna vi ser mest problem, säger hon.
Ombuden för Lärarnas riksförbund har pratat med flera lärare som vittnar om ökad stress och att de inte mår bra.
Att det skulle röra sig om barnsjukdomar för att skolan är ny avfärdar Sofia Lindgren.
– Flera av lärarna har flaggat för problemen i tid och skolledningen var medveten om detta innan skolorna slogs ihop. Då måste det finnas en plan för hur det ska tas om hand, säger hon.
– Lärare är inte bara gnälliga, de har erfarenhet av att hela tiden tänka nytt och har testat sig fram. Lyssna på dem!
Lärarnas riksförbund flaggar för att det behövs mer resurser i form av utökad elevhälsa, men också andra kringtjänster som kan stötta upp lärarnas arbete.