Enligt de boende på Slottsgatan i centrala Östhammar skakar husen sönder. Tung trafik på gatan orsakar sprickor och sättningar som inte går att parera. I flera år har grannarna vädjat till kommunen att de måste göra något.
– Problemen bara fortsätter, säger Pia Östlin, en av de boende på gatan.
För ett par år sedan höjde kommunen efter en översyn hastighetsbegränsningen från 30 till 40 kilometer i timmen, trots att grannarna protesterade och menade att hastigheten snarare borde ha sänkts.
Kommunen vidtog därefter åtgärder och lade bland annat så kallad tyst asfalt på delar av Slottsgatan och ljuddämpande ringar i vissa brunnslock. Det hjälpte dock bara marginellt och i juni förra året beslutade politikerna att inga fler åtgärder skulle vidtas. Då hade man gjort en mätning som visade att majoriteten fordon körde under 30 km/h.
Grannarna kritiserade mätningen eftersom den gjordes i november, inte på sommaren när trafiken enligt de boende är som värst. Kommunen använde vid mätningen en digital realhastighetsskylt som visade trafikanterna hur snabbt de körde tillsammans med en arg eller glad gubbe, även detta kritiserades av de boende.
Men nu har kommunen vänt i frågan. I somras gjordes en ny mätning och nu har politikerna beslutat att sänka hastighetsbegränsningen till 30 kilometer/h igen.
– De boende har flaggat för att det körs för fort på sträckan. Vi har full förståelse för de problem som har uppstått. Vi anser också att det blir en bättre enhetlighet genom detta, säger Fabian Sjöberg (M), kommunstyrelsens ordförande.
Tidigare har en kort passage mellan ett par vägbulor haft 30 km/h eftersom många skolbarn passerar här på väg till Frösåkersskolan. Nu blir det alltså 30 km/h igen på hela Slottsgatan, från Gammelbygatan till Klackskärsgatan.
– Det är jättebra att kommunen äntligen har lyssnat. Nu hoppas vi att de också skyltar upp ordentligt, säger Pia Östlin.
Hon och de andra grannarna önskar också att kommunen inte släpper ärendet nu.
– Det här beslutet kommer inte göra att bilarna minskar i antal. Vi vill att man undersöker om det är möjligt att skapa andra vägar för genomfartstrafik. I dag är vår gata mycket trafikerad av boende och gäster i centrala Östhammar liksom trafikanter till och från Edsområdet och Söderön då det är brist på alternativa vägar, säger Pia Östlin.
Hastighetsförändringen träder i kraft den 1 januari 2024.