Efter en större översyn beslutade Östhammars kommun för ett par år sedan att höja hastigheten på Slottsgatan från 30 till 40 km/h.
Men de boende på Slottsgatan reagerade starkt. De har i flera skrivelser påpekat att kommunen snarare borde ha sänkt hastigheten, då de menar att trafiken orsakar sättningar och sprickor i husen.
Med anledning av klagomålen beslutade kommunen i fjol att vidta bullerdämpande åtgärder och öppnade för att sänka hastigheten igen. Man har lagt ny så kallad tyst asfalt på delar av sträckan och satt in ljuddämpande ringar i vissa brunnslock.
I november genomfördes en hastighetsmätning som visade att 80 procent av alla fordon körde under 30 km/h. Ungefär 1–2 procent körde fortare än tillåtna 40 km/h och resterande mellan 30 och 40 km/h.
Nyligen presenterades detta för politiken och nu anser kommunen att ärendet är avslutat.
– Det är långt ifrån avslutat för oss, säger Pia Östlin, en av de boende på gatan.
– Åtgärderna har inte haft någon större påverkan. Det dundrar på ändå och rör sig precis lika mycket i våra hus, säger Pia Östlin.
Grannarna har tidigare berättat i UNT om hur det gungar i husen och rasar cement i köksskåpen när tung trafik åker förbi.
De är kritiska till att kommunen mätte hastighet på vintern. Det är nu, på sommaren, situationen är värst.
– Vissa dagar är det kö nästan hela Slottsgatan. Vi kan knappt backa ut. Det här är enda vägen till bland annat campingen och Söderön, säger Pia Östlin.
De boende ifrågasätter också hur rättvisande hastighetsmätningen var eftersom man använde en digital så kallad realhastighetsskylt som visade trafikanterna hur snabbt de körde tillsammans med en arg eller glad gubbe.
– Det är klart att man lättar på gasen då, säger Pia Östlin.
Kommunen konstaterar i sin utvärdering att det är glädjande att majoriteten kör 30 km/h eller lägre trots att hastighetsbegränsningen är 40 km/h?
– Vårt önskemål har varit 20 km/h. Det är en så kort sträcka att det knappt skulle vara kännbart för trafikanterna. Vi förstår att man inte drar om vägen i en handvändning, men att sänka hastigheten och sätta upp nya skyltar kan inte kosta många kronor. Kommunen har själva varit här och sett hur sneda och vinda husen är, men det känns som att de inte tar in det. De verkar inte förstå hur bedrövligt vi har det, säger Pia Östlin.