I våras fattade kommunen beslut om att göra om Öregrunds hamn. Det handlar om att däcka igen delar av den norra och inre delen av hamnen, bredda den befintliga gångbryggan och förlänga bryggan hela vägen bort till Fyrskeppsudden. Det politikerna inte ville ta beslut om i våras var "gestaltningen" – hur det hela ska se ut i detalj.
Tanken var att ett sådant beslut skulle fattas av kommunstyrelsen nästa vecka. Men så kommer det inte att bli. När förslaget skulle förberedas havererade allt.
– Det fanns ett bra förslag på bordet och vi var redo att ta det till beslut. Det hela är väl förberett, men nuvarande opposition verkar inte vilja genomföra det här projektet. Nu överlåter vi till kommande majoritet att fatta de här besluten, säger Jacob Spangenberg (C), kommunstyrelsens ordförande.
Det som låg på bordet var ett förslag som pekade ut vilka delar av ett nytt bryggdäck som skulle kunna upplåtas till olika verksamheter. Krögarna skulle få förtur till de ytor som angränsar till respektive verksamhet.
Kommunen har valt mellan att behålla några öppna ytor eller bygga däck längs hela kanten. Om beslutet som det var utformat nu hade gått igenom hade man däckat igen allt, för att möjliggöra att ett antal ytor skulle kunna upplåtas till andra näringsidkare än krögare.
De nya serveringsytorna på bryggdäcket skulle enligt förslaget förses med regn- och solskydd i segelduk fästa på mastliknande pelare. På så sätt skulle man undvika att fästa segelduken i byggnaderna, enligt förslaget var detta en rimlig balans mellan kulturmiljö och utvecklingskrav, i tidigare förslag skulle regnskydden fästas på metallpelare.
I gestaltningsprogrammet pekas även ut vilka färger som ska användas, primärt nedtonade kulörer. Vad som också ingick var att befintliga uteserveringar skulle vara mer enhetliga med vindskydd i glas med sadeltak och räcken i glas mot vattnet.
Det var bland annat detta som fick Moderaterna att ifrågasätta förslaget. I beslutsunderlaget står att principerna ska vara vägledande när "verksamheter ansöker om bygglov för nya konstruktioner" men att kommunen inte ska stå för "investeringar som krävs på land".
– Vem ska betala? Är det här ett önskemål eller ett krav på krögarna att anpassa sina uteserveringar? Det framgår inte och vi fick inga svar när vi ställde frågor kring detta. Och det här har inte diskuterats med krögarna, säger Pär-Olof Olsson (M).
Enligt honom ville Jacob Spangenberg inte ha någon ytterligare diskussion kring ärendet utan lämpade då över det hela på den nya kommunstyrelse som tillträder senare i höst. Spangenberg håller inte med om den beskrivningen.
– Oppositionen hänger upp sig på formaliteter och krånglar i onödan. Jag beklagar verkligen detta. Alla, inte minst krögarna, förväntar sig att kommunen ska ta ansvar och genomföra det här projektet, säger Jacob Spangenberg.
Moderaterna ifrågasatte även tidsplanen och ansåg att planerna på att även utveckla Fyrskeppsudden, som fanns uppe för diskussion för drygt ett år sedan, borde inkluderas.
– Ärendet är inte färdigt. Det har jag sagt hela tiden. Vi tycker inte förslaget är dåligt, men vi förstår inte om det överhuvudtaget är genomförbart, säger Pär-Olof Olsson.
Eftersom det inte blir något beslut i frågan nästa vecka kommer frågan med största sannolikhet landa i Moderaternas knä. Mycket tyder på att de tar över rodret för kommunen, formellt i mitten av oktober.
Nuvarande plan har fått hård kritik från bland andra Öregrunds interima utvecklingsråd som ifrågasatt om Öregrund behöver fler krogturister och gång på gång påpekat att kommunen bättre måste värna Öregrunds unika identitet. Kommunen har genom olika dialogmöten försökt stävja den här kritiken, vilket försenat projektet.
Samtidigt har Upplandsmuseet i en skrivelse påpekat att all byggnation som minskar kontakten mellan sjöbodarna och vattnet är oförenlig med den detaljplan som kommunen själva antog 2018 vars huvudsyfte var att "bevara kulturvärdena". Det här skulle potentiellt kunna orsaka problem – och ytterligare förseningar – när kommunen ska söka bygglov för det nya bryggdäcket.
Tanken var att man skulle börja bygga i höst och vara klara till nästa sommar. Den tidsplanen var snäv och arbetet hade behövt sätta igång omedelbart för att inte riskera en halvfärdig hamn till sommarsäsongen. Nu har den planen av allt att döma spruckit.