Beskedet: Busstrafiken i Öregrund görs om

Efter år av diskussioner har Region Uppsala nu beslutat att på försök lägga om busstrafiken i Öregrund sommartid.

I sommar ska Region Uppsala återigen köra bussen hela vägen ned till färjan, även sommartid.

I sommar ska Region Uppsala återigen köra bussen hela vägen ned till färjan, även sommartid.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2024-02-18 15:45

UL:s linje 811 har de senaste åren inte trafikerat Öregrunds färjeläge sommartid, utan haft start- och ändhållplats vid Smedjegatan/Sven Persson-hallen.

Många har tryckt på för en förändring, inte minst Östhammars kommun.

– För oss är det viktigt att lokaltrafiken går hela vägen ner till färjan, året om, sade Ylva Lundin (SD), förste vice ordförande i kommunstyrelsen, till UNT i höstas.

undefined
Ylva Lundin (SD) och Östhammars kommun har legat på Region Uppsala att göra om busstrafiken i Öregrund. Nu blir man hörsammade.

Det kommunen framhållit är att sträckan mellan färjeläget och Smedjegatan på närmare 800 meter blir för lång för framför allt barn, funktionshindrade och personer med mycket bagage.

Förra sommaren gjorde kommunen därför en trafikstudie i Öregrund för att kunna visa regionen att trafiksituationen i Öregrund har förbättrats. Man dokumenterade köbildning och mätte tidsåtgången för fordon att nå färjeläget.

Nu kommer glädjande besked från Region Uppsala.

– Vi har beslutat att i sommar prova att köra bussarna hela vägen ned till färjan. Vi är nöjda med resultatet från utredningen som kommunen har gjort, säger Stefan Adolfsson, chef för avdelningen samhällsutveckling.

undefined
Stefan Adolfsson, avdelningschef för samhällsutveckling på Region Uppsala, säger att man ska testa sträckan i sommar och sedan förhoppningsvis göra förändringen permanent till 2025.

Anledningen till att man slutade köra bussarna till färjan var de långa bilköerna.

– När våra bussar fastnade i köer hann de inte vända i tid och hela systemet blev väldigt känsligt. Men Trafikverkets beslut att öka turtätheten på Gräsöfärjan sommartid har öppnat upp en möjlighet för oss, säger Stefan Adolfsson.

Han understryker dock att bussen vid särskilda tillfällen, exempelvis Båtveckan, även i sommar kan behöva ha vändhållplats vid Smedjegatan.

undefined
Det är bilköerna som varit UL:s problem. Men sedan Trafikverkets färjerederi utökade turtätheten sommartid har köerna minskat, enligt kommunens trafikstudie.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!