UL:s linje 811 har de senaste åren inte trafikerat Öregrunds färjeläge sommartid, utan haft start- och ändhållplats vid Smedjegatan/Sven Persson-hallen.
Många har tryckt på för en förändring, inte minst Östhammars kommun.
– För oss är det viktigt att lokaltrafiken går hela vägen ner till färjan, året om, sade Ylva Lundin (SD), förste vice ordförande i kommunstyrelsen, till UNT i höstas.
Det kommunen framhållit är att sträckan mellan färjeläget och Smedjegatan på närmare 800 meter blir för lång för framför allt barn, funktionshindrade och personer med mycket bagage.
Förra sommaren gjorde kommunen därför en trafikstudie i Öregrund för att kunna visa regionen att trafiksituationen i Öregrund har förbättrats. Man dokumenterade köbildning och mätte tidsåtgången för fordon att nå färjeläget.
Nu kommer glädjande besked från Region Uppsala.
– Vi har beslutat att i sommar prova att köra bussarna hela vägen ned till färjan. Vi är nöjda med resultatet från utredningen som kommunen har gjort, säger Stefan Adolfsson, chef för avdelningen samhällsutveckling.
Anledningen till att man slutade köra bussarna till färjan var de långa bilköerna.
– När våra bussar fastnade i köer hann de inte vända i tid och hela systemet blev väldigt känsligt. Men Trafikverkets beslut att öka turtätheten på Gräsöfärjan sommartid har öppnat upp en möjlighet för oss, säger Stefan Adolfsson.
Han understryker dock att bussen vid särskilda tillfällen, exempelvis Båtveckan, även i sommar kan behöva ha vändhållplats vid Smedjegatan.