Uppsalaluften sÀmre Àn pÄ Hornsgatan

Luften pÄ Kungsgatan i Uppsala Àr vÀrre Àn vid samtliga mÀtstationer i Stockholm. Förbud mot biltrafik en möjlig ÄtgÀrd.

MÀtstationen mÀter bÄde partiklar och kvÀvedioxider.

MÀtstationen mÀter bÄde partiklar och kvÀvedioxider.

Foto: Madeleine Andersson

Miljö2019-03-01 07:00

Redan i mitten av februari stod det klart att kommunen inte kommer att klara grÀnsvÀrdet för 2019.

– Det hĂ€r Ă€r illa. Det Ă€r ingen tvekan om det. Vi kommer att behöva förstĂ€rka de Ă„tgĂ€rder som vidtagits, sĂ€ger Hannes Vidmark, miljöchef i Uppsala kommun.

EU har angett miljökvalitetsnormer som inte fÄr överskridas för bÄde kvÀvedioxider och partiklar. Uppsala hade tidigare problem med att klara grÀnsvÀrdena för partiklar, men hÀr har ÄtgÀrder som dubbdÀcksförbud och dammbindning pÄ gatorna i centrala Uppsala haft effekt. I stÀllet Àr det halterna av kvÀvedioxider, som Àr det stora problemet. Den viktigaste orsaken Àr avgaser, framför allt frÄn dieseldrivna fordon.

Problemen har blivit tydligare sedan mÀtstationen flyttades frÄn det gamla lÀget vid Stadshuset lite lÀngre ner pÄ Kungsgatan.

Östra Sveriges LuftvĂ„rdsförbund mĂ€ter föroreningar i bĂ„de Uppsala, Stockholm och GĂ€vle vid elva olika mĂ€tstationer. BĂ„de 2017 och 2018 toppar mĂ€tstationen vid Kungsgatan i Uppsala nĂ€r man ser till antalet dygn över EU:s grĂ€nsvĂ€rde för kvĂ€vedioxider. I fjol överskreds dygnsgrĂ€nsen 31 gĂ„nger i Uppsala, vilket kan jĂ€mföras med det tillĂ„tna vĂ€rdet som Ă€r 7. (Se faktaruta) Det innebĂ€r att luften i Uppsala Ă€r vĂ€rre Ă€n vid de vĂ€rsta mĂ€tstationerna i Stockholm, som ligger lĂ€ngs Essingeleden och vid Hornsgatan pĂ„ Södermalm.

Hittills i Är har 11 dygn noterats över EU:s grÀnsvÀrde, vilket innebÀr att det redan nu Àr klart att Uppsala inte kommer att klara EU-reglerna. Det innebÀr i förlÀngningen att Sverige riskerar böter om man inte lyckats komma till rÀtta med problemen. Förutom begrÀnsningar i antalet dygn över grÀnsvÀrdet finns Àven regler för genomsnittet över hela Äret samt antal timmar med sÀrskilt hög belastning. Inget av kriterierna fÄr brytas enligt EU:s regler.

– Men det Ă€r inte risken för böter som gör att vi mĂ„ste komma till rĂ€tta med det hĂ€r, det handlar om mĂ€nniskors hĂ€lsa, sĂ€ger Hannes Vidmark.

Antalet dygn under grÀnsvÀrdet Àr det svÄraste kravet att klara. Men Uppsala har Àven haft problem att klara det krav som finns pÄ antalet timmar under det tillÄtna vÀrdet.

Exakt vilka ÄtgÀrder som kan bli aktuella Àr inte klart. Under Äret ska kommunen analysera mer i detalj vad de höga halterna beror pÄ, och vilka ÄtgÀrder som Àr mest effektiva. Men det stÄr klart att det Àr nÄgon form av trafikreglering det handlar om. Ett förslag som diskuterats Àr miljözoner, som innebÀr att bara rena fordon fÄr köra inom omrÄdet. Andra möjligheter Àr att göra Kungsgatan till en ren bussgata.

– Vi kommer att göra det som krĂ€vs för att komma till rĂ€tta med luftkvaliteten. Det Ă€r helt enkelt inte ok att mĂ€nniskor dör i förtid pĂ„ grund av dĂ„lig luft. Men analysen av vilka Ă„tgĂ€rder som fĂ„r bĂ€st effekt Ă€r inte gjord Ă€n, sĂ€ger Rickard Malmström (MP), kommunalrĂ„d och ordförande i gatu- och samhĂ€llsmiljönĂ€mnden.

Tanken Àr att kommunstyrelsen kan fÄ Àrendet pÄ sitt bord under hösten.

I ett globalt perspektiv kan de svenska luftföroreningarna ses som ett mindre problem. Men enligt Ann-Christine Stjernberg, handlÀggare pÄ NaturvÄrdsverkets luftenhet, Àr hÀlsoproblemen större Àn vad man tidigare har trott, ocksÄ vid lÀgre halter.

– Framför allt Ă€r det barn som Ă€r kĂ€nsliga. Det finns inga sĂ€kra nivĂ„er, sĂ€ger hon.

I Sverige dör 7 600 personer per Är i förtid pÄ grund av kvÀvedioxider och smÄ partiklar, sÄ kallade PM 2,5, enligt en rapport frÄn NaturvÄrdsverket. Kostnaden för samhÀllet berÀknas till 56 miljarder om Äret.

LÄS MER: Bakslag för luften pĂ„ Kungsgatan

Uppsala klarar inte grÀnsvÀrdet

Vid mÀtstationen pÄ Kungsgatan mÀts halterna av partiklar som Àr upp till 10 mikrometer i diameter, sÄ kallade PM10, och kvÀvedioxider, NO2.

EU har satt upp grÀnsvÀrden som inte fÄr överskridas för en rad föroreningar, bland annat PM10 och NO2.

EU:s normer Àr juridiskt bindande och anges bÄde som medelvÀrde över hela Äret, antal timmar över grÀnsvÀrdet samt antal dygn dÀr grÀnsvÀrdet överskrids. Alla mÄlen mÄste vara uppfyllda.

För PM10 fÄr dygnsmedelvÀrdet inte gÄ över 50 mikrogram per kubikmeter luft mer Àn 35 gÄnger.

För NO2 fÄr dygnsmedelvÀrdet inte vara högre Àn 60 mikrogram per kubikmeter mer Àn 7 gÄnger. Antalet timmar med mer Àn 90 mikrogram per kubikmeter fÄr inte överstiga 175.

2018 överskreds dygnsvÀrdet för partiklar 11 gÄnger vid Kungsgatan i Uppsala. För kvÀveoxider var det 31 dygn och 254 timmar över grÀnsvÀrdet.

ÅrsmedelvĂ€rdet för NO2 lĂ„g pĂ„ 36,5, vilket Ă€r strax under grĂ€nsen pĂ„ 40, men klart över det svenska miljömĂ„let pĂ„ 20.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!