Urvattnat förslag till gång- och cykelvägen

Det bantade förslaget för gång- och cykelväg längs vägen mot Björklinge försämrar för samtliga trafikslag, skriver Tomas Hedlöf.

Trafikflödet på väg 600 kommer med största sannolikhet att påverkas negativt av det nya förslaget till gång- och cykelväg, skriver Tomas Hedlöf.

Trafikflödet på väg 600 kommer med största sannolikhet att påverkas negativt av det nya förslaget till gång- och cykelväg, skriver Tomas Hedlöf.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2021-07-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ytterligare ett samråd har nu genomförts kring den länge diskuterade gång- och cykelvägen mellan Uppsala – Björklinge.Nu kvarstår ett ganska urvattnat förslag och i mitt tycke ett dåligt alternativ att lämna synpunkter på.

Av det ursprungliga förslaget med en separerad gång- och cykelbana, i likhet med de flesta andra som byggts i och omkring Uppsala, finns nu en “avskalad” variant med ett avskiljande räcke på befintlig vägbana.

Detta innebär att väg 600 smalnas av med minst 2,5 meter vilket naturligtvis kommer att påverka fordonstrafiken på olika sätt. Gång-och cykeltrafikanterna kommer att få en “egen fil”, skyddade av ett tio centimeter tjockt räcke.

Detta byggnationssätt kallas i Trafikverkets handlingar för “upplevd trygghet”, frågan är hur tryggt det kommer att kännas när grusbilar, timmerbilar och bussar susar förbi en halvmeter på sidan om?

Trafikflödet på väg 600 kommer med största sannolikhet att påverkas negativt då det inte längre finns en vägren att köra på för långsamtgående fordon. Antalet sådana fordon är i jämförelse med personbilstrafiken inte så stor procentuellt räknat, men som nästan alltid rör sig dessa samtidigt med de stora strömningarna vid “rusningstrafik”. Antalet så kallade Epatraktorer ökar stadigt, jordbruksmaskinerna blir allt mer rörliga på våra vägar samtidigt som den tunga trafiken är fortsatt relativt hög.

Möjligheten att använda vägrenen försvinner även vid de “normala” högersvängarna och kommer att förorsaka köbildningar och irritationer.

Denna nerbantade variant, för det handlar faktiskt om pengar, innebär inte bara försämringar för biltrafikanter och gång-/cykeltrafikanterna utan detta påverkar även de som ibland vill nyttja kollektivtrafiken då ett antal busshållplatser på sträckan kommer att läggas ner.

Anledning till detta är Regionens policy för kollektivtrafikens hållplatser samt lågt resande i dagsläget från dessa.

Nej, detta har blivit ett synnerligen urvattnat projekt i jämförelse med utgångsförslaget. Varför skall vi som bor norr om Uppsala inte kunna få samma kvalitet på gång- och cykelväg som övriga kransorter fått? Jämför utfarterna mot Storvreta, Bärby-Funbo, Sävja-Nåntuna och Vänge.

Den projektlösning som nu ligger för nämnda gång-och cykelväg kommer att skapa en mängd irritation och frustration, förmodligen även ett antal incidenter. Låt oss hoppas att det stannar vid bara incidenter.