Omfattande muthärvor vid bilbesiktningar var länge ett i stort sett okänt fenomen i Sverige. Men 2021 hände något. Av okänd anledning avslöjades det året sex stora mutärenden. Det handlar om misstänkta bestickningsbrott i Uppsala, Heby, Göteborg, Lindesberg, Åstorp och Vingåker.
I en rad fall handlar det om så kallade sms-besiktningar. Det vill säga att besiktningsteknikern fått uppgifter om registreringsnummer och mätarställning via sms och sedan skrivit ut godkända kontrollintyg utan att bilarna varit på plats i bilhallen.
– Vi har inte sett några konkreta kopplingar mellan de olika ärendena i form av samma mellanhänder. Däremot kan vi säga att de involverade personerna haft ett stort bil- och motorintresse, uppger Thomas Palmberg på anti-korruptionsgruppen vid polisens nationella avdelning, NOA.
Sedan 2021 har de sex ärendena utretts och resultatet ser vi nu i form av åtal och domar under de sista månaderna.
– I och med att vi fick in så många ärenden började vi titta på vad som kunde göras för att förhindra brotten, berättar Thomas Palmberg.
I samarbete med bland annat branschen och Transportstyrelsen tog polisen fram ett åtgärdsprogram för besiktningsföretagen. Här är något av innehållet:
- Fotografera fordonet när det är inne i bilhallen.
- Var vaksam om någon person bokar in besiktningar för många fordon.
- Andra varningssignaler kan vara att besiktningsteknikern utför kontroller utanför ordinarie arbetstid och att besiktningen uppges ha genomförts på mycket kort tid.
- Undvik om möjligt att stationen bemannas av en enda tekniker. Arbetar teknikern ensam och vill fuska är upptäcksrisken mindre.
- Ta fram policydokument där företaget tydligt tar ställning mot korruption och utbilda personalen i frågor kring jäv och bestickning.
I april hade polisen en uppföljning med bland annat branschföretagen som då berättade vilka insatser de sjösatt.
– Vi upplevde att de verkligen vidtagit åtgärder för att komma till rätta med problemet, säger Thomas Palmberg. Det finns nu mycket goda möjligheter att stoppa den här typen av brottslighet.
Enligt Tord Fornander, ordförande i branschorganet Fordonsbesiktningsbranschen, är fotografering av fordon inne på stationerna numera standard för företagen. Transportstyrelsen, som har tillsynsansvar över besiktningsbranschen, planerar att öka sina kontroller, bland annat för att komma åt mutor.