Från 2022 har det väckts flera mutåtal kopplade till bilbesiktning. Förutom ett åtal i Uppsala finns ytterligare en handfull fall:
- I november dömdes tio personer i Göteborg. En besiktningstekniker hade tagit emot mutor för att godkänna fordon som inte varit på plats vid stationen. Teknikern hade fått pengar och fordonsuppgifter skickade till sig. Det aktuella företaget, Opus, har beräknat att teknikern stått bakom 117 felaktiga besiktningar. Enligt tingsrätten var straffvärdet fyra månaders fängelse men teknikern fick villkorlig dom.
- I februari i år åtalades en besiktningstekniker i Skåne för att ha tagit emot mutor och besiktigat fordon på felaktigt sätt åt sex personer.
- I mars åtalades elva personer i Örebro län där en besiktningstekniker ska ha låtit sig mutas vid 21 tillfällen. Han påstås ha godkänt fordon trots att de inte varit inne på stationen. Enigt åtalet har fusket inneburit "en betydande risk för trafikfara".
Frågan är varför någon skulle muta en besiktningstekniker att godkänna en bil på felaktiga grunder. Knappast någon vill väl åka omkring med bromsar som fått grönt ljus trots att de inte fungerar.
Men aktörer som UNT talat med lyfter fram andra tänkbara orsaker till mutor. Det kan handla om en ombyggd bil som inte klarar en besiktning. Någon annan kanske vill slippa dyra reparationer inför en försäljning.
Transportstyrelsen, som har tillsynsansvar över besiktningsbranschen, planerar att öka kontrollerna, bland annat för att komma åt mutor. Detta är en följd av att Riksrevisionsverket 2021 betecknade Transportstyrelsens tillsyn som "i praktiken närmast obefintlig". Fyra personer anställs nu för att se till att besiktningarna går rätt till vad gäller allt från trafiksäkerhet och pris till miljö och opartiskhet vid landets nära 600 stationer.
Arbetet ligger i startgroparna och hur det ska utformas för att förhindra mutor är ännu inte klart.
– Vi skulle till exempel kunna följa besiktningsresultat rent statistiskt och se om något avviker. Vi kan även kontrollera om företagen har rutiner som fungerar, säger Mats Nygren vid Transportstyrelsen.
Statens monopol på fordonsbesiktning avskaffades 2010. Har det påverkat risken för mutor?
– Det har blivit fler mindre stationer med ensamarbete. Kanske kan det ha ökat risken men det är svårt att svara på, uppger Mats Nygren.
Han framhåller att tillsynen av besiktningsbranschen inte legat helt nere, eftersom även myndigheten Swedac gör kontroller.
Tord Fornander är ordförande i branschorganet Fordonsbesiktningsbranschen, FBB. Han säger att FBB arbetar hårt för att stoppa bestickning och anser att det skett en uppstramning på senare år.
– Avregleringen av branschen 2010 har inte ökat risken för mutor, menar Tord Fornander.
Han hävdar att de privata företagen är hårdare granskade än vad Bilprovningen var under monopoltiden som upphörde 2010.
Tord Fornander framhåller att det sedan mer än ett decennium är krav på att besiktningsteknikerna är certifierade. Det innebär utbildning i bland annat frågor om jäv och mutor.
Finns det risk att bilar som godkänts på felaktiga grunder är trafikfarliga?
– Trimmade fordon, till exempel sådana som används vid street-race, har ofta svårt att komma igenom besiktningen. Har de starka motorer och fått felaktigt godkänt utan tillräckligt bra bromsar kan det vara en säkerhetsrisk, säger Tord Fornander.