Spårvagnsfrågan retar upp läsare

"Känslan är att den södra delen av staden ska bli en förstad till Stockholm" och "Spårvagn är kanon om man kan få den att funka". Det var några av flera läsarkommentarer efter torsdagens besked om att staten går in som finansiär i Uppsala kommuns spårvagnssatsning i de södra stadsdelarna.

På UNT:s Facebook-sida är det flera läsare som har synpunkter på det kommande spårvagsbygget.

På UNT:s Facebook-sida är det flera läsare som har synpunkter på det kommande spårvagsbygget.

Foto: White Arkitekter/Illustration/Facebook

Kollektivtrafik2018-06-29 15:30

Tanken är att spårvägsförbindelsen Ultunalänken ska binda samman den nya järnvägsstationen i Bergsbrunna – i och med fyrspårssatsningen – med Gottsunda.

2029 ska spårvägen vara i bruk. Därefter väntar troligen en fortsättning på linjen in till Resecentrum i centrala Uppsala via förgrenar förbi Ulleråker och Rosendal.

LÄS MER:Beskedet: Klart för spårvagnar i Uppsala

På UNT:s Facebook-sida är det flera läsare som har synpunkter på det kommande bygget som väntas dra i gång 2024.

Åsikterna är delade, även om de flesta är negativa.

”Känslan är att den södra delen av staden ska bli en förstad till Stockholm, det ska gå lätt och snabbt att pendla in till stan där det händer något, ganska konstigt sätt att prioritera en kommuns behov av kollektivtrafik”, skriver en person som är kritisk.

”De kanske borde satsa klart på de ambitioner de haft vad gäller till exempel tågstopp inom kollektivtrafiken i UL som varit projekterat i årtionden, men inte har genomförts färdigt än. Men det är klart att den satsningen handlar ju om oss som bor på landsbygden och inte har gång eller cykelavstånd så det är ju inte lika viktigt”, uttrycker en annan.

”Eldrivna bussar med batteri eller el via luftledning med tråd, måste ju kosta bråkdelen av vad spårvagnar kostar. Dessutom mycket kortare tid från beslut till att bussarna är klara att åka”, tycker ytterligare en.

”Lägg 800 miljoner på att få tågtrafiken funka till att börja med, så att alla som pendlar till Stockholm slipper problem. Sedan kan man ta de sista 100 miljonerna och lägga på att laga vägarna i stället", skriver en annan.

LÄS MER: Spårvägen delar partierna

Enstaka läsare är försiktigt positiva:

”Spårvagn är kanon om man kan få den att funka som den ska och täcka stora delar av stan. Jag är inte emot idén, men den måste göras rätt för att få ihop det.”

”Det folk inte inser är hur mycket bättre det skulle bli med spårvagn än stadsbussar”, tycker en annan.

”Tänk dig Göteborg utan spårvagn. Berätta gärna om de rimliga alternativ att transportera så många människor i en stad? Tips: Bussar och bilar går bort, eftersom de saknar kapacitet", skriver ytterligare en.

Några andra läsare lyfter även fram nostalgiska minnen av den tidigare spårvagnen som fanns i Uppsala fram till nedläggningen på 1950-talet.

”Det väcker minnen från förr med blå vagnar i staden och vita till Graneberg”, skriver en läsare.

”När jag var liten gick det spårvagnar från Sunnersta in till stan”, minns en annan.

LÄS MER:Spårvagnsbeslutet - ingen succé

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!