I över sju decennier har stadsbussarna i Uppsala utgått ifrån depån på Kungsängsgatan 62. Den växande befolkningen ökade behovet av busstrafik, vilket i sin tur lett till att Gamla Uppsala Buss (GUB), som sköter stadsbusstrafiken i Uppsala, har växt ur lokalerna på Kungsängen. Fordonsflottan har nu flyttat ut till nya lokaler i Fyrislund, men den 74-åriga historien lever kvar i delar av den gamla depån.
Bussdepåns historia börjar egentligen redan 1906. Då kördes de första spårvagnarna i Uppsala under regi av Upsala Spårvägs AB. Snart tog dock de motordrivna fordonen alltmer plats, och under 1920-talet gjorde busstrafiken entré i Uppsala.
Hilding Ångström, son respektive sonson till Knut Ångström och Anders Jonas Ångström som Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet är döpt efter, arbetade som ingenjör vid spårvägsbolaget och ska ha varit en av drivkrafterna bakom busstrafikens introduktion i spårbolagets regi.
Under 40-talet fattades beslut om att ett nytt bussgarage och spårvagnshall skulle uppföras, och 1947 stod bygget klart på adressen på Kungsängen. Bussarna har huserat där fram tills februari 2021, men spårvagnarna lämnade staden redan 1953. Upsala Spårvägs AB, som nu endast ägnade sig åt busstrafik, tyckte därmed att ett namnbyte var lämpligt. Stadstrafiken i staden rullade nu vidare under namnet Uppsala Stads Trafik AB. Sedan dess har bussdepån inkvarterat stadsbussar rattade under diverse olika bussbolagsnamn, och sedan 1996 är det Gamla Uppsala Buss som sköter all stadstrafik i Uppsala.
Björn-Erik Tapper har jobbat i bussgaragets lokaler sedan 1970-talet och är väl insatt i både kollektivtrafiken och bussdepåns historia. Han berättar att området på Kungsängsgatan byggts till och byggts om ett antal gånger. Men nu är det slut. De allra flesta delarna av den gamla bussdepån ska rivas och göra plats för bland annat skola, verksamhetslokaler och kontor, vilket UNT skrivit om tidigare.
Men ett par av byggnaderna på området är q-märkta, vilket innebär att de anses kulturhistoriskt värdefulla. Kulturstatusen innebär också att dessa byggnader skyddas från rivning när det kringliggande området ska utvecklas. Tack vare q-märkningen får Uppsalas stadsbusshistoria behålla en liten bit av sitt hem även framöver.
– Det här har varit ett bra ställe att bo på, säger Björn-Erik Tapper.