Vändningen: Fast reklam tillåts – men inte överallt

Förslaget var att endast tillåta tillfällig reklam i Knivstas idrottshallar. Beslutet blev annorlunda: Fast reklam tillåts i Hälsohuset och Alsikehallen. Hur det blir i Centrum för idrott och kultur (CIK) återstår att se.

Förslaget var att förbjuda fast reklam i idrottshallarna, då de även används för undervisning. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Förslaget var att förbjuda fast reklam i idrottshallarna, då de även används för undervisning. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Knivsta2020-10-22 18:45

UNT har tidigare skrivit om förslaget att förbjuda fast reklam i kommunens bokningsbara lokaler. Under måndagens sammanträde med kommunstyrelsen blev beslutet annorlunda: fast reklam ska tillåtas i Hälsohuset och Alsikehallen.

– Det är en skolsal dagtid, om man jämför med ett vanligt klassrum tycker jag fortfarande att barn inte ska utsättas för reklam under den delen av dagen. Men kommunstyrelsen ansåg inte att argumentet var starkt nog utan det väger tyngre att föreningarna har möjlighet till intäkter, säger Catrine Wermelin, fritidschef vid Knivsta kommun.

Hur det blir i CIK ska utredas vidare och läggas fram igen 7 december. En person som har varit engagerad i frågan är Britta Lästh (KNU), andre vice ordförande i kommunfullmäktige och konståkningstränare i Knivsta IS.

– Förslaget var väldigt dåligt, det påverkar barnen och slår hårt mot de mest utsatta.

Lästh menar att sponsorintäkter är viktiga för att hålla aktivitetsavgifter nere. Om avgifterna höjs blir det färre barn som har råd att delta, vilket också kan innebära att lagsporter inte får ihop tillräckligt med deltagare. Hon är fortfarande inte nöjd med situationen.

– Det är inte ett positivt beslut. Jag tycker att man ska göra en återremiss och ta tillbaka hela underlaget, säger Lästh.

Lästh tycker att fast reklam bör tillåtas även i CIK, då det är där föreningarna har flest matcher och träningar. Hon ser positivt på kommunens förslag om digitala skärmar, men då måste dessa finansieras av kommunen.

– Jag har varit tränare i mellan 15 och 20 år. Aldrig har ett barn sagt till mig att det är jobbigt med reklam. Föreningslivet blöder, och om föreningarna inte får ha fast reklam kan det bli så att vi får lägga ner för att det blir för dyrt. Då har vi fina lokaler och inga aktiviteter, det känns jättetråkigt.

I Alsikehallen är det fortfarande tillåtet med fast reklam då de hade ett avtal fram tills årsskiftet. I Hälsohuset kommer man från och med januari att kunna skriva avtal för fast reklam. Nu ska Wermelin utreda möjligheterna för fast reklam i CIK, och utreda om kommunen kan ta del av intäkterna som föreningarna får in av sponsorer. Lästh ser inte positivt på detta som hon kallar för en föreningsskatt.

– Det är uppenbart att de inte förstår vilka ekonomiska omständigheter vi verkar under.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!