Kommunen kan förbjuda fast reklam i sporthallar

Fast reklam kan komma att förbjudas i kommunens sporthallar. Anledningen är att ungdomar inte ska utsättas för reklam under skoltid, men kritiker menar att beslutet kan leda till dyrare aktivitetsavgifter och därmed drabba barn.

Fast reklam kan förbjudas i Knivsta kommuns idrottshallar.

Fast reklam kan förbjudas i Knivsta kommuns idrottshallar.

Foto: Knivsta kommun

Knivsta2020-10-19 06:00

På måndag tas beslutet, ska fast reklam tillåtas i Centrum för idrott och kultur (CIK), Hälsohuset och Alsikehallen? I drygt ett år har kultur- och fritidsnämnden utrett reklam i kommunens bokningsbara lokaler, och enligt förslaget ska man endast tillåta tillfällig reklam. Anledningen är att skolelever har idrottsundervisning i lokalerna dagtid.

– Folk kan tycka att det är jättelöjligt, man utsätts ju för reklam överallt. Men elever som väntas vara i skolan kan inte värja sig för reklamen så vi landade i att vi inte ska tillåta fast reklam alls i lokalerna, säger Catrine Wermelin, fritidschef vid Knivsta kommun.

Enligt förslaget kommer den tillfälliga reklamen kunna sitta uppe på kvällstid när föreningar har aktiviteter i hallarna. För att förenkla för den tillfälliga reklamen ska man utreda möjligheten att sätta upp digitala skärmar och sättanordningar för flaggor som då kan tas upp och ner. Men inte all reklam kan vara tillfällig.

– I ishallen ville man ha reklam under isen. Den ligger där en hel säsong, man kan inte ta bort den. Då betraktade vi den som fast, säger Wermelin.

Fast reklam kommer i fortsättningen att tillåtas vid utomhusanläggningar som ägs av kommunen men där verksamhet bedrivs av andra och där skolungdomar inte har någon undervisning. I Hälsohuset har det inte varit någon fast reklam sedan avtalet löpte ut vid årsskiftet, och snart löper även Alsikehallens avtal ut. Wermelin tycker inte att frågan är enkel, och en aspekt som har tagits upp av kritiker är det tapp i intäkter som kan komma att drabba föreningarna, och i förlängningen barnen, om avgifterna höjs.

– Jag har svårt att se att reklam kan göra så att avgifterna kan hållas nere, men jag kan ha fel.

Ett argument i förslaget är även att föreningarna fortfarande kan få intäkter via reklam, om än på ett annat sätt än innan. Hur det blir ska beslutas under kommunstyrelsens sammanträde måndag 19 oktober.

– De som ska ta beslutet har varit med i processen hela vägen, vi har haft en transparens då det är en svår fråga. Men med tanke på diskussionen på sociala medier kan det bli så att man behöver göra ytterligare utredningar. Jag är beredd på både och. Det viktiga är att det blir någon form av beslut, föreningarna måste ha någonting att förhålla sig till, säger Wermelin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!