Lägg spåren i en tunnel under tätorten, placera spåren utmed E4 och på en bro över sjön Valloxen eller bygg dem intill nuvarande rälsen genom Alsike och Knivsta. Det är tre av de förslag på spårdragning som Trafikverket fått in från Knivstaborna.
Förra året genomförde Trafikverket ett första samråd om en korridor där de två nya tågspåren kan placeras på sträckan Bergsbrunna fram till en bit över länsgränsen.
Då sa kommunstyrelsens ordförande Klas Bergström (M) att kommunen inte vill att de nya spåren ska dras utanför Knivsta tätort.
Frågan är komplicerad eftersom Trafikverket måste utreda alternativa dragningar, de får inte bara utreda ett alternativ.
"Samtidigt förutsätter Knivsta kommuns avtal med staten att spåren går parallellt med nuvarande spår. Det är alltså en förutsättning för kommunens åtaganden i avtalet om bostadsbyggande och viktigt för att säkerställa trafikeringen", sa Klas Bergström förra våren.
Men efter det har partiledningen bytt fot.
Göran Nilsson (M), kommunstyrelsens nuvarande ordförande, tonar ner betydelsen av en annan spårdragning. Enligt honom påverkar det inte bygget av Alsike station. Tvärtom menar han att det kan vara positivt om fjärr- och godståg inte passerar genom centrum.
– Om Trafikverket har goda skäl för en annan dragning är jag inte främmande för det. Det är inte någon riktigt stor fråga för Knivsta kommun. Om vi får en dragning som går långt ifrån centrum, till exempel längs E4, blir nuvarande bansträckning i första hand till för de tåg som ska stanna i Knivsta och Alsike. Att slippa fjärr- och godståg genom Knivsta blir i så fall en lättnad.
Oppositionskommunalrådet Lennart Lundberg (Knivsta.nu) är av en annan uppfattning.
– Min personliga bedömning är att det för Knivsta är bäst om de nya spåren går parallellt med de två spår som finns nu, annars finns risk att för många tåg passerar utanför Knivsta. När utbyggnaden är klar kommer det gå att köra nästan dubbelt så många avgångar som i dag till Knivsta.
Först år 2028 är planen att järnvägen ska börja byggas på sträckan mellan Bergsbrunna och länsgränsen.
Nästa steg är att Trafikverket nästa år genomför ett nytt samråd med intressenter och allmänhet om var spåren ska dras. Först 2024 kommer planerna på placeringen av rälsen att presenteras. Efter det blir det samråd igen och i april 2026 ska det slutliga beslutet fattas.