Fram till 22 juni går det att lämna in synpunkter om utbyggnaden av Ostkustbanan på den sträckan från södra Bergsbrunna fram till Arlanda flygplats. Allt från bullerskydd till omdragning av bilvägar, nya järnvägskorsningar och bevarande av kulturhistoriska platser och byggnader ska förhandlas innan ett slutgiltigt förslag för järnvägssträckningen kan mejslas fram.
I Knivsta kommun är det nu utpekade utbredningsområdet för järnvägen väldigt stort. Trafikverket har inte bestämt sig för om det bästa är att placera de två nya spåren i närheten av de gamla spåren eller inte.
Men om spåren skulle dras från Bergsbrunna direkt mot Arlanda (utanför Knivsta tätort) kommer sannolikt Knivsta kommuns företrädare att protestera.
– Ja, den lösningen är inte Knivsta kommun positiv till av olika skäl, säger Klas Bergström (M), kommunstyrelsens ordförande i Knivsta.
Frågan är komplicerad eftersom Trafikverket måste utreda alternativa dragningar.
– Samtidigt förutsätter Knivsta kommuns avtal med staten att spåren går parallellt med nuvarande spårdragning. Det är alltså en förutsättning för kommunens åtaganden i avtalet om bostadsbyggande och är viktigt för att säkerställa trafikeringen, säger Bergström.
Att det blir en ny station i Alsike verkar däremot enligt Trafikverkets förslag näst intill bestämt. Utöver bostadsbyggandet kan stationen även vara positiv för friluftslivet enligt verkets utredare.
”Den planerade tågstationen kan komma att bidra till förbättrad tillgänglighet till friluftsområden i området, men det föreligger en risk att vissa friluftsområden tas i anspråk för att bygga den nya anläggningen” står det i förslaget.
Det knepiga börjar vid Knivsta station. Oavsett vilken sida om nuvarande järnväg som de två spåren placeras så kommer hänsyn att behöva tas till antingen värdefulla byggnader som stationshuset, Magasinet och Knivsta gamla kyrka eller naturreservatet Gredelby hagar och Trunsta träsk.
”Om järnvägen istället anläggs i ny sträckning väster om tätorterna påverkas jordbruks- och betesmark, och om järnvägen anläggs mellan tätorterna och E4 kan tätorterna bli mer exponerade sett från E4 eftersom det skulle innebära att skog tas ner och topografin förändras.” står det i förslaget.
Det tredje alternativet, att järnvägen byggs öster om motorvägen, kommer i sin tur innebära att det kulturhistoriska landskapet kring Valloxen och Säbysjön påverkas.
I Sigtuna kommun är istället troligen det största problemet att järnvägsutbyggnaden bara föreslås ske invid den gren av spåret som går runt Arlanda. Därmed kommer utbyggnaden inte gagna Märsta station. En fördel för Sigtuna kommun kan enligt Trafikverket däremot bli att de förbättrade kommunikationerna mellan Uppsala och Arlanda kan skapa attraktiv mark norr om flygplatsen för fler arbetsplatser.
Det enda konkreta som står om Sigtuna kommun i utredningen är att det troligen blir en planskild korsning där Arlandabanan och Ostkustbanan skiljs åt, vid Myrbacken strax före Märsta.
Efter samrådet, efter 22 juni, ska länsstyrelsen ta vid för att pröva projektets miljöpåverkan i det föreslagna utbredningsområdet som visas på bilderna intill denna artikel. Därefter kommer flera mer konkreta alternativa spårdragningar att ritas in i det nu utpekade utbredningsområdet.
År 2028 beräknas byggstarten för fyrspåret kunna ske och allt beräknas vara färdigbyggt om cirka om 14 år.