Här föreslås fyrspåret gå genom Knivsta och Sigtuna

Ett stort område i Knivsta kommun och marken kring Arlandabanan berörs av utbyggnaden till fyra spår. Nu startar samrådstiden.

Om tågrälsen byggs utanför Knivsta tätort Knivsta station.

Om tågrälsen byggs utanför Knivsta tätort Knivsta station.

Foto: UNT/arkiv

Sigtuna2021-05-21 15:00
undefined
Någonstans innanför det svarta strecket kommer Trafikverket att bygga fyrspåret genom södra Uppsala, Knivsta och Sigtuna kommuner.

Fram till 22 juni går det att lämna in synpunkter om utbyggnaden av Ostkustbanan på den sträckan från södra Bergsbrunna fram till Arlanda flygplats. Allt från bullerskydd till omdragning av bilvägar, nya järnvägskorsningar och bevarande av kulturhistoriska platser och byggnader ska förhandlas innan ett slutgiltigt förslag för järnvägssträckningen kan mejslas fram.

I Knivsta kommun är det nu utpekade utbredningsområdet för järnvägen väldigt stort. Trafikverket har inte bestämt sig för om det bästa är att placera de två nya spåren i närheten av de gamla spåren eller inte.

Men om spåren skulle dras från Bergsbrunna direkt mot Arlanda (utanför Knivsta tätort) kommer sannolikt Knivsta kommuns företrädare att protestera.

– Ja, den lösningen är inte Knivsta kommun positiv till av olika skäl, säger Klas Bergström (M), kommunstyrelsens ordförande i Knivsta.

undefined
Närbild Knivsta. Någonstans i området mellan de svarta strecken kommer de nya järnvägsspåren att placeras.

Frågan är komplicerad eftersom Trafikverket måste utreda alternativa dragningar.

– Samtidigt förutsätter Knivsta kommuns avtal med staten att spåren går parallellt med nuvarande spårdragning. Det är alltså en förutsättning för kommunens åtaganden i avtalet om bostadsbyggande och är viktigt för att säkerställa trafikeringen, säger Bergström.

Att det blir en ny station i Alsike verkar däremot enligt Trafikverkets förslag näst intill bestämt. Utöver bostadsbyggandet kan stationen även vara positiv för friluftslivet enligt verkets utredare.

”Den planerade tågstationen kan komma att bidra till förbättrad tillgänglighet till friluftsområden i området, men det föreligger en risk att vissa friluftsområden tas i anspråk för att bygga den nya anläggningen” står det i förslaget.

Det knepiga börjar vid Knivsta station. Oavsett vilken sida om nuvarande järnväg som de två spåren placeras så kommer hänsyn att behöva tas till antingen värdefulla byggnader som stationshuset, Magasinet och Knivsta gamla kyrka eller naturreservatet Gredelby hagar och Trunsta träsk.

”Om järnvägen istället anläggs i ny sträckning väster om tätorterna påverkas jordbruks- och betesmark, och om järnvägen anläggs mellan tätorterna och E4 kan tätorterna bli mer exponerade sett från E4 eftersom det skulle innebära att skog tas ner och topografin förändras.” står det i förslaget.

Det tredje alternativet, att järnvägen byggs öster om motorvägen, kommer i sin tur innebära att det kulturhistoriska landskapet kring Valloxen och Säbysjön påverkas.

undefined
Utbredningsområdet genom Sigtuna. Bara en smal remsa söder om Arlandabanan berörs i denna etapp. Men norr om järnvägen berörs väg 897 och byarna kring vägen.

I Sigtuna kommun är istället troligen det största problemet att järnvägsutbyggnaden bara föreslås ske invid den gren av spåret som går runt Arlanda. Därmed kommer utbyggnaden inte gagna Märsta station. En fördel för Sigtuna kommun kan enligt Trafikverket däremot bli att de förbättrade kommunikationerna mellan Uppsala och Arlanda kan skapa attraktiv mark norr om flygplatsen för fler arbetsplatser.

Det enda konkreta som står om Sigtuna kommun i utredningen är att det troligen blir en planskild korsning där Arlandabanan och Ostkustbanan skiljs åt, vid Myrbacken strax före Märsta.

Efter samrådet, efter 22 juni, ska länsstyrelsen ta vid för att pröva projektets miljöpåverkan i det föreslagna utbredningsområdet som visas på bilderna intill denna artikel. Därefter kommer flera mer konkreta alternativa spårdragningar att ritas in i det nu utpekade utbredningsområdet.

År 2028 beräknas byggstarten för fyrspåret kunna ske och allt beräknas vara färdigbyggt om cirka om 14 år.

Syftet med utbyggnaden

Ostkustbanan ska byggas ut från två järnvägsspår till fyra mellan Uppsala och Arlanda flygplats. Sträckan har delats upp i två delsträckor där delen söder om Bergsbrunna till Arlanda nu utgör den andra delsträckan.

Syftet är att öka tågtrafikens kapacitet och punktlighet. I projektet ingår även att utveckla Uppsala centralstation och att anlägga tågstationer i Bergsbrunna och Alsike.

Genom utbyggnaden skapas också möjlighet till hållbart resande för alla som flyttar in i nya bostäder utmed rälsen.

Karta: Här börjar Arlandagrenen på Ostkustbanan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!