Tåget körde 70 km/h – sju kilo tung metallbit föll av

En tung metalldel lossnade från ett godståg och flög upp på Knivstas perrong där den var nära på att träffa en ung man. Men trots det beslutar Statens haverikommission att inte göra en utredning. "Jag är förvånad", säger vittnet Alf Ahlstedt.

Knivstabon Alf Ahlstedt och Mikael Hillbo, är haveriutredare på Statens haverikommission.

Knivstabon Alf Ahlstedt och Mikael Hillbo, är haveriutredare på Statens haverikommission.

Foto: Maria Lindblom/arkiv/Privat/Statens Haverikommission

Knivsta2023-04-04 17:15

Det var i november i fjol som Alf Ahlstedt en förmiddag stod på perrongen i Knivsta och väntade på tåget mot Stockholm när ett Green-Cargo-godståg susade förbi.

Plötsligt brakade det bakom Alf Ahlstedt som vände sig om och upptäckte en sju kilo tung metalldel som lossnat från en av vagnarna och flög upp på perrongen.

Vid det tillfället befann sig få personer på perrongen och ingen blev fysiskt skadad. Men var nära att träffa en ung man, enligt Alf Ahlstedt som snabbt kontaktade 112 och Trafikverket för att se till att tåget stoppades och minska risken för ytterligare skador.

– Hade fler personer befunnit sig på perrongen hade någon kunnat skadas eller värre. Det är det som är den stora frågan. Eller om jag inte hade larmat så kanske inte tåget hade stoppats och det hade kanske legat andra föremål på spåret, säger han.

undefined
Knivstabon Alf Ahlstedt bevittnade när en tung metalldel lossnade från ett godståg och hamnade på perrongen.

Efter olyckan hamnade ärendet hos Statens haverikommission där Mikael Hillbo är haveriutredare. 

– Grunden för vår bedömning är lagen om undersökning av olyckor där vissa händelser är obligatoriska för oss att utreda. Det kan till exempel handla om ett tåg som spårar och minst en person omkommer eller där minst fem personer skadas. Därtill om olyckan kostar mer en två miljoner euro i skador. Ett tydligt exempel är tågolyckan på Malmbanan utanför Gällivare för två år sedan. Då kom ingen till skada men vi förstod snabbt att det skulle kosta mycket, berättar Mikael Hillbo.

Enligt honom motiverar inte olyckan i Knivsta till en vidareutredning av myndigheten.

– Haverikommissionens ansvar är att utreda mycket allvarliga olyckor. Händelsen i Knivsta var allvarlig, men inte så pass allvarlig att Statens haverikommission ska utreda den. Med det sagt betyder inte det att olyckan inte ska utredas vidare, men i första hand är det järnvägsföretaget och infrastrukturförvaltaren som har den skyldigheten.

undefined
Mikael Hillbo är haveriutredare på Statens haverikommission.

Alf Ahlstedt är förvånad över haverikommissionens beslut. Han upplever även att han blev dåligt bemött av SOS-operatören han ringde in till i samband med olyckan.

– Jag är mest förvånad över att man inte valde att utreda det vidare eftersom det var en olycka som kunde fått flera allvarliga konsekvenser. Man borde ha noggrannare kontroll och tillsyn av tågen i framtiden, säger Alf Ahlstedt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!