Det var kvart i elva pÄ tisdagsförmiddagen som ett godstÄg susade förbi perrongen vid Knivsta station. Pendlarna hÀr Àr vana vid att tÄg i hög fart dundrar förbi dem. Men att en cirka 20 kilo tung jÀrnbit skulle komma susande genom luften var ingen beredd pÄ.
Alf Ahlstedt, 68, var en av de Knivstabor som stod pÄ perrongen dÄ metallbiten kom farande.
â Den missade en ung man med bara nĂ„gon meter. Lokföraren mĂ€rkte inget och tĂ„get fortsatte söderut. Om nĂ„gon blivit trĂ€ffad hade det kunnat orsaka svĂ„ra personskador eller till och med död. Det var en otĂ€ck hĂ€ndelse, sĂ€ger Alf Ahlstedt som stod nĂ„gra meter bort och köpte biljetter i en automat.
Efter olyckan ringde Alf Ahlstedt bÄde Trafikverket och 112.
â Det Ă€r ju Ă€ven ett polisĂ€rende dĂ„ det var en sĂ„ personfarlig hĂ€ndelse. Via Trafikverkets felanmĂ€lan bad jag dem att omedelbart stoppa tĂ„get för inspektion eftersom det fanns risk att fler delar kunde falla ner pĂ„ spĂ„ret och orsaka Ă€ven andra skador, sĂ€ger Alf Ahlstedt.
StÄlbiten som föll av hade enligt honom en fÀrsk brottyta, det vill sÀga att det verkade som om den nyligen gÄtt av.
Bengt Olsson, presschef pÄ Trafikverket, svarar att det viktigaste vid sÄdana hÀr hÀndelser Àr att snabbt göra en felanmÀlan till deras kundtjÀnst.
â Huvudansvaret för lasten har godsföretagen som transporterar lasten. De ska sĂ€kra allt före avgĂ„ng. Lokförarna har ocksĂ„ i uppdrag att checka lasten sĂ„ att allt ser okej ut innan de Ă„ker i vĂ€g. Men nĂ€r de vĂ€l har börjat köra Ă€r det jĂ€ttesvĂ„rt för lokförarna att se vad som hĂ€nder bakĂ„t i de lĂ„nga tĂ„gen. De kan ha flera hundra ton last bakom sig, sĂ€ger Bengt Olsson.
Vad kan Trafikverket göra?
â FĂ„r vi information om saker som kan skada anlĂ€ggningen, omgivningen eller mĂ€nniskor sĂ„ kan vi stoppa det aktuella tĂ„get genom direktkontakt med lokföraren. DĂ„ handlar det om att snabbt försöka hitta ett sidospĂ„r dĂ€r tĂ„get kan stanna utan att det stĂ„r i vĂ€gen för andra tĂ„g.
Brukar det hÀnda sÄdant hÀr?
â Nej, det Ă€r vĂ€ldigt sĂ€llan det flyger av last. NĂ€stan all last ligger inne i vagnar eller stora behĂ„llare.
NÀr Alf Ahlstedt kom fram till Stockholm fick han beskedet att Trafikverket hade stoppat tÄget. Inspektion pÄgick av lasten pÄ det aktuella tÄget som kördes av godsföretaget Green Cargo.