Knivsta station ska byggas om – men bara om Trafikverket under hösten beslutar att de två nya järnvägsspåren ska dras längs nuvarande sträckning. I Alsike blir det en station även om något av E4-alternativen väljs.
Trots osäkerheten om fyrspårets dragning har kommunen påbörjat en utredning om vilka krav som ska ställas på framtida stationsområden i Alsike och Knivsta. Kravlistan till Trafikverket kommer bland annat att beröra vikten av bra bussanslutningar, att inte skapa otrygga platser och att det finns en långsiktighet i projektet.
Målet bör enligt kommunen vara att stationsmiljön klarar ett ökat resande även efter år 2057.
– Vi har ju lärt oss från Uppsala som byggde Resecentrum för ett antal år sedan. Då visste man att det skulle bli underdimensionerat redan efter tio år, säger Mimmi Westerlund (KD), vice ordförande i kommunstyrelsen.
Något som även skulle ha stor betydelse för Knivstas tusentals pendlare är att inte tvingas vänta utomhus på tågen. Inte minst på vintern när kylan kan vara besvärlig både för tidtabeller och frusna fötter.
– Ja, men alla säsonger har sina utmaningar. På sommaren kan det till exempel vara ohyggligt varmt. Det ska helt enkelt finnas någonstans att söka skydd från vädret så att man slipper stå ute och vänta, säger Mimmi Westerlund.
Menar du att man ska kunna vara inomhus?
– Ja, inomhus på något sätt.
I en vänthall?
– Ja, någon typ av vänthall vill vi ha.
Pendlaren Kia Ståhl Eriksson, 48, håller med. Hon tycker inte att dagens väntkurer på perrongen räcker till.
– De här kurerna är ingenting mot en riktig vänthall. De är så små. Dessutom är det ganska kallt i dem på vintern och varmt på sommaren. Jag har bott i Knivsta i 40 år och det var så fint förut då det fanns en vänthall i gamla stationshuset. Det skulle också vara bra med ett kafé vid stationen. Tågen går ju inte alltid i tid och då skulle det vara bra att kunna sitta ner och ta en fika.
Hon får medhåll av Oliver Pagano, 14.
– Det skulle vara perfekt med en vänthall, för på vintern kan det vara ganska kallt här och tågen kommer inte superofta. När det blir långa förseningar brukar jag gå hem i stället för att stå kvar på perrongen.
Knivstabon Alva Risberg är nöjd med stationen som den ser ut i dag.
– Möjligtvis skulle det behövas en vänthall någon riktigt kall vinterdag, men för min del är det inte så nödvändigt, säger hon.
Lena Bergcoutts, 42, tycker att det behövs en vänthall där man kan ta skydd mot väder och vind.
– Jag är uppvuxen i Knivsta och kommer ihåg hur bra det var när man kunde gå in i stationshuset och vänta på tågen, säger hon och tror att fler skulle åka kollektivt om Knivsta station förbättrades.
Mimmi Westerlund säger att det är för tidigt att säga om det kan bli en fristående vänthall. Först måste frågan utredas och Knivstabor och företagare ska få möjlighet att påverka hur stationsområdena utformas. Om det inte byggs en helt ny byggnad vid Knivsta station kan det också fungera med ”en typ av öppen lösning".
– Men jag vill inte förekomma samtalen med Trafikverket, säger Mimmi Westerlund.
Ännu finns många frågetecken när det gäller stationsområdena, inte minst var de nya spåren hamnar. Kommunens utredning ska vara klar vid årsskiftet inför förhandlingarna med Trafikverket, som då påbörjar en järnvägsplan för fyrspårets södra delsträcka. Den tar cirka tre år att göra.