Regionen: "Om det stämmer ser det inte roligt ut"

Två fackligt aktiva busschaufförer har sagts upp efter att de kritiserat arbetsgivaren Mohlins bussar. Nu reagerar Region Uppsalas trafikchef på uppgifterna. ”Om det är därför de sagts upp så är det fel”, säger hon.

Foto: Staffan Claesson/UNT arkiv

Knivsta2021-04-15 11:55

UNT har i flera artiklar berättat om busschaufförernas situation vid Knivstadepån. Att två av förarna, som också är skyddsombud, förlorat sina provanställningar ser de själva som en direkt följd av den kritik som förts fram mot att arbetsmiljön försämrats sedan Mohlins bussar började ansvara för UL:s skolbussar och andra linjer i Knivsta.

– Om det är det som ligger till grund för att de sagts upp så är det fel, säger Johanna Bång, chef för Region Uppsalas trafikenhet och bland annat ansvarig för att följa upp att Mohlins bussar följer avtalet med regionen.

Hon säger att arbetsmiljön i första hand är en fråga för arbetsgivaren, deras medarbetare samt de fackliga parterna. Men hon påpekar att eftersom det är skattebetalarnas pengar som går till bussföretaget är det viktigt att följa upp att de tar sitt ansvar som arbetsgivare.

– Men jag kan inte ha en åsikt utifrån vad jag läser i medierna. Jag måste prata med Mohlins och höra deras sida. Men om det skulle vara så att det här stämmer rakt av så ser det ju inte roligt ut, absolut inte, säger hon.

undefined
Angelo Alfonso, skyddsombud och busschaufför i Knivsta, har nu fått sparken av Mohlins bussar.

Efter att bussbolaget från Ljusdal vunnit Region Uppsalas upphandling för ett drygt år sedan sades de flesta chaufförerna upp från sina fasta tjänster av sin tidigare arbetsgivare och erbjöds i stället provanställningar hos Mohlins bussar i ett halvår. De otrygga anställningarna gör det svårare att föra fram kritik mot arbetsgivaren, anser facket.

– Även under en provanställning ska man ha samma möjligheter att föra fram kritik mot arbetsmiljön, säger Johanna Bång och uppger att krav på att personal automatiskt ska tas över av en ny entreprenör diskuteras men att det inte är praxis vid upphandlingar.

Kan du förstå att provanställda kan tycka att det är svårt att föra fram kritik?

– Självklart kan jag det och det är beklämmande att höra att den upplevelsen finns. Det är klart att det alltid känns mer osäkert med en provanställning än med en fast anställning.

undefined
I samband med att Mohlins bussar tog över skolbusstrafiken i Uppsala län efter Sambus fick de flesta av de fast anställda chaufförerna i stället provanställningar i ett halvår.

Busschaufförerna anser också att deras lokalerna är så trånga att det inte är möjligt att följa coronarestriktionerna. 

– När det gäller coronarestriktionerna har alla ett stort personligt ansvar. Men Mohlins bussar har ansvaret för att medarbetarna har förutsättningar att följa restriktionerna, säger Johanna Bång.

UNT har sökt Mohlins bussar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!