Oro för brister: "På järnvägen körs även flygbränsle"

Säkerheten kring järnvägen har brister. Det anser Alf Ahlstedt som blev vittne till att en tung metalldel från ett godståg flög av vid Knivsta station.

Alf Ahlstedt hoppas att händelsen vid Knivsta station ska ha haft något positivit med sig, att det ska ha snabbat på säkerhetsarbetet kring järnvägstransporter.

Alf Ahlstedt hoppas att händelsen vid Knivsta station ska ha haft något positivit med sig, att det ska ha snabbat på säkerhetsarbetet kring järnvägstransporter.

Foto: Hasse Holmberg/ Maria Lindblom

Knivsta2022-11-16 17:00

UNT rapporterade under tisdagen om händelsen. Alf Ahlstedt ringde 112 och Trafikverket för att de skulle stoppa tåget som tillhör företaget Green Cargo. Tåget stoppades i Märsta för inspektion och nu står det klart att det som flög av var en del av tåget.

– Det var en del av en så kallad bladfjäder som gått av. I stället för en spiralfjäder så ligger det metallskivor som fjädring på vagnshjulen, säger Stephan Ray, på Green Cargo.

Kan inte lokföraren få reda på om något lossnar?

– Nej, inte ännu, men det finns digital teknik som kommer att implementeras så att man i realtid i framtiden ska kunna se hur alla delar på tåget presterar och mår.

Idag görs i stället alltid en kontroll inklusive bromsprov innan tågen avgår.

undefined
Alf Ahlstedt har tidigare arbetat mycket med säkerhetsfrågor, bland annat har han varit brandskyddsansvarig för Arlanda Express-tågen. Han har som fritidspolitiker för M suttit i länets polisstyrelse och varit med poliser ut på fältet. En gång tidigare utbildade han även alla SJ:s tågvärdar i grundläggande skyddsteknik.

Vad som gjorde att en del av tåget lossnade är oklart.

– Det är extremt ovanligt att någon del lossnar från tågen. Nu görs en utredning så att det inte sker igen, säger Stephan Ray.

Exempelvis undersöks spåren vid Knivsta station där lokförare märkt att tågen brukar skaka till.

Alf Ahlstedt uppger att han tyckte det skramlade ovanligt mycket om det aktuella godståget.

– Det som oroade mig var att det SJ-tåg som jag hoppade mot Stockholm, strax efter att godståget passerat, höll full fart. Trots att jag ringt 112 och sa till tågvärden att det kunde finnas saker på spåret så saktade de inte ner farten.

Han anser att då man inte visste om det var gods eller fler delar från tåget som kunde lossna så fanns risk för urspårning eller olyckor. Han poängterar också att detta är en sträcka där Arlandas flygbränsle körs.

– Det skulle bli enorma konsekvenser om ett sådant godståg spårade ur, både vad det gäller brand och utsläpp i dricksvatten.

undefined
Martina Nord presskommunikatör på SJ

På SJ svarar man att det är Trafikverket som gör säkerhetsbedömningar.

– Trafikverket bad lokförarna att titta efter tappade föremål, inte att sakta ner, säger Martina Nord, på SJ.

undefined
Katarina Wolffram presskommunikatör på Trafikverket säger att godståget stoppades för inspektion i Märsta så snart deras trafikledning fått reda på att något ramlat av från tåget.

På Trafikverket svarar Katarina Wolffram att trafikledningen fick information från räddningstjänsten om att godståget hade tappat något.

– De efterföljande tågen sänkte hastigheten för att kolla att inget låg på spåren.

Men de fick inte order om att sänka hastigheten?

– Nej, de fick kanske inte någon order om hur mycket de skulle sänka hastigheten. Men de fick ett meddelande om att något kunde ligga på spåren. Sedan kan de ha sänkt från full hastighet, även om de inte körde jättelångsamt.

Karta: Knivsta station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!