Beer Monkey på Centralvägen i gamla brandstationen är ett så kallat taproom, vilket betyder att ölen som serveras även bryggs här. Strax före jul öppnade ägaren Daniel Ceder en utbyggd restaurangdel som nästan fördubblade antalet gästplatser från 36 till 66.
Tack vare att frisörsalongen intill makade på sig kunde Beer Monkey expandera.
– Vår granne hörde att jag letade en större lokal och erbjöd sig att byta till en ledig lokal bredvid. Annars hade jag varit tvungen att flytta verksamheten, säger Daniel Ceder.
Öppettiderna har nu utökats, liksom personalstyrkan med tre halvtidstjänster. Dessutom planeras ett helt nytt ölbryggeri i industriområdet Ar under våren med tio gånger så stor produktionskapacitet.
Trots att bryggeriets öl sedan förra våren säljs på Systembolaget i Uppsala och Knivsta säger Daniel Ceder att planen inte är att komma in på fler Systembolag.
– Det viktigaste är glada gäster i vårt taproom och i förlängningen försäljningen till andra krogar. Maxkapaciteten i vår nya anläggning blir närmare 100 000 liter per år, men jag är jättenöjd om vi når 50 000 om ett par år.
Har det känts självklart att satsa nu i en lågkonjunktur?
– Nej, absolut inte! Det är jätteläskigt, skrattar Daniel Ceder och fortsätter:
– Men samtidigt känner jag att efterfrågan finns och att jag måste ta chansen. Det känns bra i magen med det nya bryggeriet och även om det är en högre risk att satsa nu är det samtidigt kanske det bästa läget så länge man tar sig igenom det.